fredag, oktober 03, 2008

Ambulerande Media Center

En långfilm laddas på 2 minuter.

Open Source-programvaran VLC Media Player är ett trollspö till brobyggare. Otaliga videoformat skapar nämligen reella problem. Poängen med filmuppspelaren VLC Media Player är att man kan spela upp alla olika videoformat. När VLC är installerat är krånglet slut. Och som extra bonus har VLC min favoritfunktion - ljudlös snabbspolning av insprängda reklaminslag.

Fenomenala multimediaspelaren Sony RDR HXD870B är kopplad till tv-apparaten i hemmets huvudsakliga nöjescentrum.

Sparvärda tv-filmer och -serieavsnitt lagras inte länge på Sony speldosans hårdskiva. Inbandningar bränns på dvd-skiva till arkiv- och säkerhetskopior. I flesta fall konverteras och kopieras (rippas) materialet från dvd-format till elektroniska kopior - arkiv- och säkerhetskopior på Maxtor NAS och Maxtor OneTouch.

Jag har hittill rippat sparvärda avsnitt av tv-serier från dvd-skiva till mpg-format (mpeg-2). Med hjälp av importfunktionen i betalprogrammet Nero Vision. På mindre än en kvart. Och jag besparar mig besväret att redigera videosnuttarna. Om jag putsar upp någon videosnutt så gör jag det färdigt, före dvd-bränningen, på Sony speldosans hårdskiva.

Numera rippar jag sparvärda avsnitt av tv-serier från färdigt redigerad dvd-skiva till mp4-format (mpeg-4). Med hjälp av konverteringsfunktionen i betalprogrammet Nero Recode. På mindre än en kvart. Sparvärda långfilmer rippas från färdigt redigerad dvd-skiva till speglat iso-format. Med hjälp av konverteringsfunktionen i gratisprogrammet DVD Shrink. På mindre än en timme. Sporadiska inbandningar i Windows Media Center sparar sig i Microsoft-format (dvr-ms).

Jag har aktiverat skriv-cachen till usb-kopplade Maxtor OneTouch. Kopieringen av ett timmes tv-avsnitt från datorns hårdskiva går på mindre än 2 minuter. Kopieringen av samma tv-avnitt till nätkopplade Maxtor NAS tar nästan 20 minuter.

Poängen med filmuppspelaren VLC Media Player är att jag kan spela upp alla dessa olika videoformat. Och då jag har dem lagrade på en externa näthårddisk så kan jag alternativt spela upp filmerna på vilkendera nätkopplade xp-datorn som helst. VLC klarar med bravur mpg-, mp4- och iso-format, ävensom Microsoft-format (dvr-ms). Både i Windows vista och xp. Mycket praktiskt.

Bärbara vista-datorn Nemi är kompletterande Media Center - och numera också ambulerande Media Center. Då jag som gäst vill visa upp en film på (eller via) nöjesdatorn Nemi laddar jag datorns interna hårdskiva med ett urval filmer. Före avfärden. Från den usb-kopplade externa hårdskivan Maxtor OneTouch. En långfilm låter sig laddas på 2 minuter, ett tv-avsnitt på 1 minut. Och då störs inte filmuppvisningen av den väsnande dvd-spelaren i Nemi.

Inga kommentarer: