fredag, oktober 17, 2008

Virtuell skrivbordshanterare

Överblick på alla fyra skrivbord.

Jag brukar sällan sitta vid datorn och göra bara en sak. Oftast när jag till exempel sitter och bloggar är det inte ovanligt att jag samtidigt kollar webbsajter med länktips, redigerar bilder med PaintShop Pro och skriver koncept till blogginlägg på Anteckningsblocket - eller allmänt googlar och surfar - eller läser och skriver e-post.

Vanligtvis jobbar jag enkelt och simpelt med separata fönster.

Nu funderar jag på att börja jobba effektivare och hålla olika sysslor separata på virtuella skrivbord. Jag kan i princip få tillgång till flera skrivbord samtidigt i Windows och i varje kan jag öppna de applikationer jag vill.

Via Linux Ubuntu är jag bekant med virtuella skrivbord. Som Windows användare är jag däremot inte bekant med fenomenet eftersom Microsoft inte brukar inkludera virtuella skrivbord som standard i sina operativsystem. Det finns i all fall en bra virtuell skrivbordshanterare för Windows XP som ger upp till fyra skrivbord - Deskman Virtual Desktop Manager i Microsoft PowerToys.

Programmet är inte så stort (550KB), är lätt att installera och att komma igång med. En trevlig sak är att det inte slukar mycket minne. Vill jag jobba effektivare och öka min skrivbordsyta kan denna virtuella skrivbordshanterare vara nåt för mig.

Jag hämtar programmet från Microsoft PowerToys och installerar det på stationära XP-datorn Scaleo. Skrivbordshanteraren får jag synlig med att högerklicka på verktygsfältet, välja 'Verktygsfält' och bocka för 'Desktop Manager'.

Användningen är intuitiv. Varje siffra (1, 2, 3, 4) representerar ett skrivbord. Jag öppnar ett skrivbord för Blogger, Utforskaren och Anteckningsblocket. Och ett annat för bildredigering med PaintShop - med Google inställt på bildsök. Ett tredje skrivbord öppnas för surfing - med Google inställt på webbsök. Det fjärde skrivbordet får stå för underhållning - med musik eller film. Klickar jag på den gröna Preview-knappen visas en överblick på alla fyra skrivbord och jag kan klicka på det som jag vill aktivera. Mycket praktiskt.

Inga kommentarer: