onsdag, augusti 20, 2008

Foxmarks synkar bokmärken

För webbläsaren Mozilla Firefox.

Det finns gott om tjänster som samlar ihop sociala och privata bokmärken och låter mig komma åt dem från vilken nätuppkopplad dator som helst. Smidigt om man använder fler än en dator. Och speciellt om man ofta sitter på it-caféer och liknande.

Jag har tillsvidare hållit mitt privata länkskafferi på den webbaserade bokmärkestjänsten Windows Live Favorites.

Det är inget fel på de bokmärkestjänster som finns men Foxmarks sticker ut från mängden genom att tjänsten inte bara lagrar en länk, utan även håller mitt privata länkskafferi i synkron mellan olika datorer. Det klarar inte Windows Live Favorites av.

Foxmarks har tillsvidare en brist - den finns inte ännu för webbläsaren Internet Explorer. Det är uteslutande tilläggsprogram och webbtjänst för webbläsaren Mozilla Firefox. Fördelen är förstås att Firefox inte är så plattformsberoende som Internet Explorer. Gratis tilläggsprogrammet Foxmarks Bookmark Synchronizer fungerar i webbläsaren Firefox - i MS Windows och Linux Ubuntu - samt i Apples Mac OS X.

Då jag använder Foxmarks på fler datorer än en, är tillägget närmast ovärderligt. Efter att jag installerat tillägget på de olika datorerna som jag använder och skapat ett konto på Foxmarks.com, kommer Foxmarks i bakgrunden att hålla mina bokmärken synkroniserade. Med andra ord, lägger jag till, tar bort, eller ändrar ett bokmärke på en dator, sker samma ändring andra datorer med Foxmarks installerat.

Jag kan även komma åt mina bokmärken från vilken dator som helst, utan Foxmarks installerat, via den webbaserade bokmärkestjänsten my.foxmarks.com. Där kan jag också lägga till, ta bort och göra ändringar. Samma ändring sker på de andra datorerna som har Foxmarks installerat.

Foxmarks är helt toppen. Det är väldigt bekvämt att komma åt bokmärkena från valfri dator. Och skulle till exempel datorn eller Firefox haverera är bokmärkena i online-skafferiet, vilket underlättar en massa.

Uppdatering:

Gratis windows-programmet och webbaserade bokmärkestjänsten FavoriteSync fungerar visserligen i Internet Explorer på samma sätt som Foxmarks i Mozilla Firefox - men webbtjänstens layout är bedrövlig. Live Favorites och My Foxmarks bjuder på samma bekanta layout som i Windows Utforskaren. Jag blir nog och vänta på Foxmarks för Internet Explorer.

Inga kommentarer: