fredag, augusti 08, 2008

Envar sin egen väderprofet

Regnet smyger sig på västerifrån.

Sommarnöjet i Mickelsböle i Borgå är numera arbetsläger. Så länge vägförbättringsprojektet pågår. Åtminstone. Men vädret spelar sina spratt på 65-kilometers resan österut. Efter ett par ankomster till ett regnsjukt arbetsläger med avfärder från ett soligt Nupurböle i Esbo, väcks mitt intresse för virtuella väderprognoser på webben.

Väderinformation är faktiskt en av de mest besökta och eftersökta tjänsterna på webben.

Väderinformationen ändras dagligen. Därför, är det det bästa sättet att få användarna att återkomma till kommersiella webbsajter.

Reklamportalen Mtv3 bjuder varje morgon vid 9-snåret gratis på sin televiserade väderprognos i repris på webb-tv. Det ger mig en bättre bild av dagens väderförhållanden i Borgå-nejden. Åtminstone bättre än den bild jag får med att ta en titt ut ur fönstret i villan i Gamla Esbo.

Meteorologiska Institutet bjuder gratis på regnradarns 9-timmars historik. Inte bara för Finlands del utan också i ett större Nordiskt sammanhang. Det ger mig i princip värdefulla vinkar om väderlekens utveckling. Åtminstone så länge lågtrycken smyger sig på västerifrån. Lokalvädret är dock inte så lätt att förutspå - kartan visar inga små detaljer. Deras nya testversionen kör dock animationen mot en uppförstorad, detaljrikare kartbild med Helsingforsnejden i centrum. På den kan jag faktiskt skönja om regnet sköljer Borgå-nejden.

Kvällspressens webbsajter bjuder gratis på 9-timmars historik med animerade radabilder av regnmolnens framfart över södra Finland - kompletterad med en animerad 9-timmars regnprognos. Mycket praktiskt. Bilden över södra Finland är tillräckligt detaljrik så att jag kan skönja om meteorologernas superdatorer har tänkt sig regn till Borgå-nejden.

Envar sin egen väderprofet. Onsdagen ser ut att bli solig i Mickelsböle. Jag tar chansen och beställer leverans av ytgrus för mattläggning på stugvägen. Avfärden från Nupurböle i Esbo sker dagen innan. I hällande regn. Framkomsten till Mickelsböle i Borgå sker i mulet uppehållsväder. Inte ett spår av regn. Onsdagen följer prognosen med soligt väder. Torsdagen gryr med solsken från molnfri himmel. Molnen samlar sig på himlen vid middagstid. Superdatorerna föreställer sig regn i Gamla Esbo på torsdagskvällen. Med mulet uppehållsväder i Borgå-nejden. Hällregn förutspås till fredagen. Utmärkt prognos - ytgruset behöver mycket vatten för att packa sig.

Bärbara Vista-datorn Nemi betjänar med väderinformation på tisdagen före avfärden från Esbo. 3g-bredbandet är så långsamt i Mickelsböle (53-236kbps) att onsdagens morgonväder på webb-tv blir otittat. Med oändligt tålamod kan dock de animerade radarbilderna avtittas.

Uppdatering:


Virtuell väderinformation är redan den mest besökta och eftersökta betaltjänsten på det mobila nätet. Och inte bara bland sjöfarare utan också i allt större grad bland golfare och stugsittare. Det är dock bara sms-meddelanden man kan läsa i glesbygderna. För att komma åt aktuell väderinformation på 3g-nätet måste man ännu något år vallfärda med mobilen till närmaste allfartsväg eller tätortscentrum.

Uppdatering:

YR i Norge har en helt suverän tjänst där jag får veta kommande vädret de närmaste dagarna. Jag ser tydligt lokalt som i Mickelsböle i Borgå vad som kommer att hända den närmsta tiden. Ja - jag kan faktiskt ställa in den så att den passar lokalt för mig.

Inga kommentarer: