fredag, augusti 29, 2008

Mobila skrivbord på webben

Fungerar bäst med Mozilla Firefox.

Den rörliga it-medborgarens arbetsbord är inte ett mobilt Windows-skrivbord utan en personifierad iGoogle-startsida för webbläsaren. Smarta skrivbordsprogram öppnar förhandstittar av innehåll i nyckeltjänster.
Alla webb 2.0 programmen länkar 'skrivbordsmiljön' till nyttiga webbapplikationer från Google.

Lösningen med iGoogle-startsidan fäller sig naturligt med tanke på de elementära lotsningskraven - enkelhet och användbarhet. Samt möjligast enhetligt bruk - med ett och samma privata ID för inloggning.

Min personliga favorit för en skräddarsydd startsida är egentligen inte iGoogle. Och medial interaktion i sociala nätverk kan förverkligas med virtuella multimediaskrivbord och anslagstavlor på webben.

Operativsystemet på datorn är inte lika avgörande i och med alla webbaserade applikationer man kan köra online på nätet. Gratis webbtjänsten AjaxWindows tar faktiskt detta ytterligare ett steg längre och demonstrerar ett webbaserat operativsystem. Med AjaxWindows kan jag i princip ta med mig mitt 'Windows-skrivbord' och jobba var jag vill.

AjaxWindows körs i webbläsaren och fungerar överlag bäst med Mozilla Firefox. Men med hjälp av ett ActiveX-insticksprogram kan det webbaserade operativsystemet även behjälpligt köras under Internet Explorer. Och eftersom allt körs direkt i en webbläsare spelar det ingen roll om datorn sitter på operativsystemet MS Windows, Mac OS X eller Linux Ubuntu.

Den starka kopplingen till webbläsaren Firefox är en oemotståndlig utmaning. Jag registrerar mig och öppnar mitt 'Windows-skrivbord' i Linux-operativsystemet Ubuntu 8.04. Och visst påminner skrivbordshanteringen ytligt om Windows-miljön. Och det går bra att använda. Även om laddningstiderna är lite väl långa

I AjaxWindows ingår ett stort urval av kostnadsfria webbapplikationer för exempelvis ordbehandlig och presentationer. Förutom egna Ajax-applikationer länkar skrivbordsmiljön till webbapplikationer från Google och en del andra utvecklare. Bland annat används en hel del av Googles programvara för lagring och dokumenthantering.

AjaxWindows virtuella skrivbord går bra som utmaning för rutinerade windows-användare och som ett privat äventyr i webb 2.0-underlandet. Som instrument för lotsade självstudier och social samverkan för rörliga it-medborgare är AjaxWindows däremot inte alls att rekommendera. Det är allt mycket enklare att hålla sig till en personifierad startsida i iGoogle - i MS Windows, Mac OS X eller Linux Ubuntu.

Inga kommentarer: