onsdag, augusti 13, 2008

3d-googling med SpaceTime

Lätt att sovra fram sökresultat.

Den maffiga grafikhanteringen i bärbara Vista-datorn Nemi frestar till utflykter i 3d-miljö. Gratisprogrammet SpaceTime bjuder på en ny 3d-webbläsarteknik, som sätter lite nytt perspektiv på surfandet. Programmet kräver Windows XP eller Vista samt Vista-prestanda av datorn och grafikkortet - och ett rätt så hurtigt bredband.

Flikar och sidor fördelar sig i en obegränsad tredimensionell värld där jag kan ta mig runt på ett sätt som verkar vara väldigt smidigt. Apple-känslan är hög i och med 3d-gränssnittet. SpaceTime är dock inte så imponerande snabb på det den gör. Den fungerar inte helt smärtfritt och bitvis är den även lite krävande och svåranvänd.

Google i alla ära men med gratisprogrammet Spacetime blir det roligare att söka. Jag väljer själv om jag vill söka på Google, Yahoo, Youtube, Flickr eller andra tjänster. När jag gjort en sökning öppnas miniatyrbilder av sajterna i en 3d-miljö. Jag bläddrar sedan snabbt mellan dem och klickar på den jag vill använda. Visualiseringen med miniatyrbilder gör det enkelt för mig att sovra fram väsentliga sökresultat.

Gratisprogrammet SpaceTime bjuder på 3d-bildgoogling både på Google och Yahoo. Jag saknar dock en storleksangivelse på aktuell bild inom SpaceTime - liksom också i Piclens. För att nu nämna något negativt om insticksprogrammet Piclens, så är det att den 3d-effekten gör att jag snabbt blir lite trött på att scrolla bilder. Bläddering i SpaceTime bygger på en enkel, rätlinjig 3d-effekt, som jag orkar bättre med.

Hanteringen av miniatyrer och bilder i 3d-miljö i SpaceTime påminner om förhandsgranskningsfunktionen Flip 3d i Windows Vista. Överst i stapeln visas ett öppet fönster. Om jag vill se andra fönster bläddrar jag igenom stapeln.

SpaceTime har tydliga intryck av Apple-design. Men även om den är en fristående 3d-webbläsare så upplever jag programmet som en 3d-version av webbläsaren Internet Explorer. SpaceTime tycks utnyttja ie-motorn och tilläggen i Internet Explorer. Java-baserade karttjänster fungerar problemfritt. Flash-baserade web 2.0-program, som ordbehandlaren Adobe Buzzword, ger heller inga problem. Videospelaren på Youtube fungerar till och med i miniatyrbilden. Likaså webb-tv på SVT Play. Webb-tv på finländska tv-kanaler förutsätter dock fullstor skärmbild.

Uppdatering:

Liksom många andra fläktar av stilig Apple-design, saknas också en Linux-version av 3d-webbläsaren SpaceTime. En Mac-version av SpaceTime lär dock vara på väg.

Inga kommentarer: