onsdag, april 08, 2009

Genomtänkt multimedia i OS X

Filmlagrets samtliga videoformat.

It-medborgarens fyra elementära programvaror, e-post och googling samt ordbehandling och fotohantering, är nu aktiva i macos-datorn Alice. Det viktiga med det därutöver installerade flankstödet, gratis kontorsprogramsviten OpenOffice på Mac, är att alla typer av e-postens Office-bilagor öppnas i it-medborgerligt självförsvar.

Och nu är jag äntligen bekant med Mac OS X-motsvarigheten till min stort saknade höger musklick i Windows - ctrl+musklick. Jag kan smartklicka upp en webbadress i nytt fönster (eller ny flik). Och vid behov till och med ladda ner en bild från webben.

Jag fortsätter med att koppla upp multifunktionsskrivaren HP PSC 2355 lokalt mot Alice-datorn i Mac OS X. Enkelheten överraskar mig. I och med att skrivaren är påkopplad och usb-pluggad till macos-datorn är skrivfunktionen automatiskt aktiverad. Inget sök efter drivrutiner, lokal utskrift på papper är ett faktum. Jag pluggar HP PSC 2355 tillbaka i sin vardagsvärd. Så kollar jag om macos-datorn Alice ser skrivaren i windows-nätet. Jo, bakom bärbara Amilo-datorn lurar Windows-delade skrivaren HP PSC 2355. Jag startar optimistiskt upp installationen och fungerande HP PSC-drivrutiner står faktiskt att finna i Alices lager/drivers. Utskrift på papper via Windows-nätverket är ett faktum.

I macxp-datorn Alice bjuder operativsystemet Windows XP Home Edition SP3 användaren på både skrivar- och skanningsfunktion i lokala HP PSC 2355.
I macos-datorn Alice bjuder operativsystemet Mac OS X 10.5 Leopard också användaren på både skrivar- och skanningsfunktion i lokala HP PSC 2355 (HP Scan Pro). I båda fallen krävs en komplett HP-installation - från installation-cd i Windows XP - och från installationspaket på nätet i Mac OS X.

Användningen av Apples musikspelare 'iTunes' (för Mac) är väl genomtänkt. Inköpt musik på krypterad cd-skiva (Mariza Terra) spelas upp hur lätt som helst. Till och med min musik-cd med rippade, okrypterade mp3-filer spelas snällt upp. Användningen av Apples filmuppspelare 'DVD Player' är lika väl genomtänkt. Inköpt film på krypterad dvd-skiva (Mamma Mia) visas upp hur lätt som helst. Till och med min piratkopierade dvd-skiva med tv-inbandningar visas snällt upp.

I och med att it-medborgarens förinstallerade elementära programvaror, e-post och googling samt ordbehandling och fotohantering, kompletteras med förinstallerade programvaror för cd-musikuppspelning och dvd-filmuppvisning platsar macos-datorn Alice i min mening som fullvärdig hemdator. Vilket skulle bevisas.

Uppdatering:

Jag kollar vad annat macos-datorn Alice ser i windows-nätverket. Externa 320GB nätdisken syns - Maxtor Shared Storage II. Jag kommer alltså åt att visa mitt delade filmlager via macos-datorn Alice. Apples filmuppspelare 'QuickTime' behöver assistens - via installation av gratisprogrammet DivX 6.7.2 på Mac. Filmuppspelaren 'QuickTime' klarar nu att spela upp filmstumpar i .avi- och .xvid-format (divx-codec). Filmfiler i .divx-format visas väntevärdigt (default) upp med ny-installerade filmuppspelaren DivX Player. Men vid behov också med Apples filmuppspelare 'QuickTime'. DivX 6.7.2 installerar sig elegant som ett 'äkta' Mac-program - direkt i programmappen i enheten Macintosh HD.

Men filmlagret innehåller också filmfiler i .mpg-format (Nero Vision). Samt filmfiler i .dvr-ms-format (Media Center). Gratis filmuppspelaren VLC media player 0.9.9a på Mac bjuder på lösningen (Enable Recommended). Som också för uppspelning av säkerhetskopierade dvd-filmer i .iso-format (Enable All). VLC media player 0.9.9a installerar sig 'oäkta' - som en extra enhet på arbetsbordet. På samma sätt som gratis kontorsprogramsviten OpenOffice 3 alltså. Men filmuppvisning på macos-datorn Alice lyckas nu i filmlagrets samtliga videoformat. Med flankstöd av gratis filmuppspelaren VLC media player. Inte illa.

Uppdatering:

Nerladdning av programvaror för installation i Macos-miljö är överraskande långsamt. Motsvarande programvaror laddas ner dubbelt snabbare i Windows-miljö. Det fasta 2MB adsl-bredbandet utnyttjas inte till fullo i Macos-miljö? Men om nedladdning är långsamt så är installationsprocessen i operativsystemet Mac OS X mycket snabb i stället. Installation i Windows-miljö kräver ofta lika mycket tid som nedladdningen.

När jag laddar ner 'oäkta' applikationer till macos-datorn är de i .dmg-format, vilket är en skivavbild. När jag klickar upp .dmg-filen ser jag en programikon inuti. För att installera 'oäkta' applikationer som 'äkta' Mac-program, som exempelvis OpenOffice kontorsprogramsviten och filmuppspelaren VLC media player, drar jag helt enkelt ikonen till programmappen. Ibland finns det en installerare med istället, exempelvis som i gratisprogrammet DivX - då är det bara att klicka igång den som i Windows.

Uppdatering:

Av någon orsak föreslår systemet envist att Apples filmuppspelare 'QuickTime' (väntevärdigt) ska öppna alla filmfiler i .mpg och .dvr-ms-format. Likaså säkerhetskopierade dvd-filmer i .iso-format. Men det klarar 'QuickTime' ju inte av. De speciella videoformaten ska första gången öppnas (initieras) manuellt i (aktiverad) 'VLC media player' (alt+musklick). Och dessvärre - varje enstaka .mpg-fil för sig - varje enstaka .dvr-ms-fil för sig - varje enstaka .iso-fil för sig. Jag klarar inte av att i en enda process få alla filer av samma typ att öppna sig i en annan (väntevärdig) applikation i Mac OS X. Ännu?

Men man lär sig så länge man lever.

Jag klickar en mpg-fil aktiv och öppnar hjälpmenyn (ctrl+musklick) Jag klickar på 'Info om' (Get Info) - och där finns ett plakat med processen jag behöver - att på en gång få alla mpg-filer att öppna sig i ('äkta') filmuppspelaren 'VLC media player' i Mac OS X. Plakatets magiska knapp = 'Byt alla' (Change All).

Inga kommentarer: