fredag, april 10, 2009

Mycket mer än en webbmejl

Problemfritt i lokal e-postklient.

Googles e-posttjänst Gmail går från klarhet till klarhet. Och till på köpet helt gratis. Både som webbmejl och som postkontor i lokal e-postklient. Och jag gillar klientprogrammen MS Outlook Express och MS Windows Mail.

De flesta är nog eniga om att webbmejlens klassiska Gmail-utseende är funktionellt.

Men lite tråkigt kanske. Sedan en tid tillbaka kan jag piffa upp Gmail-utseendet i webbläsaren med en hel drös olika teman. Men Gmail är faktiskt mycket mer än webbmejl. Gmail är en fullfjädrad ersättare till ett vanligt lokalt e-postprogram.

Med webbaserade Gmail har jag under flera år haft möjligheten att hämta e-post från andra servrar via POP3 (eller IMAP). Google gör det väldigt lätt att organisera och använda flera adresser under samma tak. Inte minst med funktionen 'Multiple Inboxes' som gör att man kan visa flera inkorgar samtidigt.
Mottagning och utmejlandet av meddelanden funkar problemfritt också i lokala e-postklienter. Lika elegant som i Gmail webbmejlen. Utmejlandet förutsätter nämligen inte bredbandsoperatörens smtp-server i e-postklientens inställningar.

Med Mailhämtar-funktionen i webbaserade Gmail kan jag hämta e-post från andra än Gmail-konton. Precis som i den lokala e-postklienten Windows Mail. Och jag kan samla upp e-post på webbaserade Gmail från upp till fem externa konton - och utnyttja Gmails fantastiska online sökfunktioner. De e-postkonton jag vill hämta måste givetvis ha stöd för POP-åtkomst. Och alla kostnadsfria e-posttjänster har förstås inte POP-stöd. Men Windows Live Hotmail har öppnat en POP3-funktion som tidigare endast varit tillgänglig för betalande användare och detta har gjort att jag via Gmails gränssnitt utan problem kan läsa mail som skickas till min Hotmail-adress.

Numera kan jag också öppna Adobe pdf-filer, direkt ock korrekt, i e-posten med Gmail i webbläsaren – även på datorer där det inte annars finns någon pdf-läsare. Tidigare konverterades filen till .html-format och därmed riskerades att formatering gick förlorad. Men nu används istället samma pdf-läsare som i webbaserade kontorsprogramsviten Google Docs och därmed riskeras inte att något visas fel.

Jag kan numera använda webbaserade Gmail på hemdatorn till och med när jag inte är uppkopplad mot internet. Tilläggsfunktionen Offline Gmail innebär att det går att ladda Gmail i webbläsaren även utan en internetuppkoppling. Och jag har då möjlighet att läsa, arkivera, märka och organisera mejl. Det går även att skriva nya mejl, och dessa placeras då i utkorgen och skickas sedan iväg när datorn ansluts mot nätet. Precis som i lokalt installerade e-postklienter. Gears är den plattform som ligger till grund för denna finess. Samma plattform har även använts för att bygga upp Google Docs, Google Reader, Google Calendar och ett antal andra tredjepartstjänster som också kan användas offline.

Uppdatering:

I Gmail Labs erbjuds nu en smart webbaserad funktion som väntar med att skicka ett mejl i fem sekunder och under de fem sekunderna kan jag ångra en skickning av ett förhastat mejl - med att klicka på Undo. Mycket praktiskt.

Via Gmail-tjänsten kan jag numera skicka och ta emot maffiga bilagor upp till 20MB.

Inga kommentarer: