fredag, april 03, 2009

Skräpbilagor från OpenOffice

Spara textdokument i rtf-format.

Lotshustrun har sporadiskt (enstaka) problem med .cwk-skräpbilagor från ordbehandlaren Pages i kontorsprogramsviten Apple iWork.

Den ekonomiska lågkonjunkturen för nu med sig växande problem med .odt-skräpbilagor från Suns ordbehandlare Writer i gratis kontorsprogramsviten OpenOffice.

Problemet orsakas av ovana användare som inte inser behovet att spara och skicka textdokument som bilagor i e-posten i allmänna .doc- eller .rtf-format. Användare av ordbehandlaren MS Office Word 2007 är lika goda kålsupare.

Dokument i .odt-format används i Suns ordbehandlare OpenOffice Writer. Samt i ordbehandling i online webbtjänsten Google Documents. Användare av andra ordbehandlingsprogram, exempelvis MS Office och Works Suite samt Apple iWork, har tillsvidare problem i hanteringen av .odt-format.

Kontorsprogramsviten OpenOffice 3 som lanserades 2008, har stöd för både open xml och odf. OpenDocument Format (odf) får officiellt stöd (vid sidan om open xml) i kontorsprogramsviten MS Office 2007 i och med Service Pack 2. Dessvärre kommer inte SP2 för Office 2007 förrän medlet av 2009 och det finns en del som behöver stödet nu direkt. Liksom också ett antal användare av antika MS Office-versioner.

Turligt nog bjuder Sun Microsystems på ett gratis tilläggsprogram som råder bot på detta och som tillåter användaren att öppna, ändra och spara i just .odf-format. Sun ODF Plugin 3.0 for Microsoft Office stöder Office XP, 2000, 2003 & 2007. Ibruktagningen av tilläggsprogrammet är allt annat än mödolöst. Nerladdningen kräver användarnamn och lösenord. Och för att få dem måste jag först registrera mig som medlem i Sun-gemenskapen. Det nerladdade programpaketet kräver dessutom en extra musklick för uppackning av installationskoden. Efter det startar installationen automatiskt upp. Programpaketet blir dock kvar i en mapp på arbetsbordet i bildskärmen. Men det är fritt fram för att radera bort den efter installationen onödiga mappen.

Innan tillägget Sun ODF Plugin 3.0 blir brukbart ska jag ytterligare registrera programvaran på webben. Turligt nog använder jag ett engångskonto på webben för e-posten. På det sättet slipper jag följderna - påträngande reklambrev från Sun.

Uppdatering:

Jag vet ingenting om tillägget Sun ODF Plugin 3.0 for Microsoft Office från förut. En enkel Google-spaning avslöjar förekomsten av detta vapen i it-medborgerligt självförsvar. Tillägget är nu i bruk enbart i lotshustruns bärbara xp-dator Amilo. Med hög beredskap att installeras på någon annan xp- eller vista-dator i lotshemmet.

Lotshustruns akuta dilemma löses därförinnan på gammaldags maner. Jag har inte den tunga kontorsprogramsviten OpenOffice 3 installerad på Windows XP i Amilo-datorn men nog i version OpenOffice 2.3 på Linux Ubuntu 7.10. Jag startar om Amilo-datorn i Linux Ubuntu. Bilagan med .odt-dokumentet väntar i webbmejlen, som jag når via Mozillas webbläsare Firefox 2. Bilagan öppnar sig direkt i ordbehandlaren Writer i OpenOffice och jag sparar om den i .doc-format. Jag skickar bilagan som .doc-dokumentet åt lotshustrun på webbmejlen. Datorn startas om i Windows XP. Bilagan med .doc-dokumentet väntar i webbmejlen, som lotshustrun når via webbläsaren Internet Explorer 8. Bilagan öppnas direkt i ordbehandlaren MS Word.

Ubuntu-lösningen är så elegant enligt lotshustruns mening att hon uppmanar mig att omedelbart avsluta mina försök till avinstallation av Ubuntu. Ja, man vet ju aldrig vad man kan ha för nytta av Linux Ubuntu i andra problemsituationer. Även om problembilagor med .odt-dokument numera öppnar sig elegant och mödolöst - direkt i ordbehandlaren MS Office Word i Windows XP.

Inga kommentarer: