onsdag, februari 25, 2009

Skräpbilagor från Apple iWork

Spara textdokument i rtf-format.

Det är rentav patetiskt hur mycket Mac-nördarna påminner om Linux-nördarna. I samband med mina forskningsresor i Linux Ubuntu har jag stött på en massa (99%) struttiga och illvilliga forum-skribenter. Jag har inte tidigare haft nöjet att bläddra i olika Mac-forum. Inte förrän jag nyligen begav mig på en virtuell forskningsresa i ämnet .cwk.

Det ämnet visade sig vara en levande legend. Filtypen .cwk produceras av ordbehandlaren Pages i Apples Office-programsvit iWork. Apples iWork är ett separat betalpaket (99 euro) som inte levereras gratis tillsammans med Mac OS X. Samtliga läsprogram (.cwk-Viewer) för Pc-datorer i Windows är separata betalprogram (19 euro). Apple-miljön är en högst ogästvänlig och trumpet tillsluten miljö för utomstående. Men - Apples gratisprogram TextEdit avläser inte heller textdokument i .cwk-format? Mycket överraskande. Gratisprogrammet Windows Wordpad avläser ohämmat både Word-filer (.doc) och Works-filer (.wri).

Att nu .cwk-legenden är aktuell i lotshemmet beror på att lotshustruns kompis, ingeniören, förpestar sin omgivning med skräpbilagor i .cwk-format. Ingeniören verkar inte vara så hemma på detta med olika filformat. Även om ordbehandlaren Pages i programsviten iWork är ouppdaterad (iWork .06/iWork .08) så kan Pages utan problem spara textdokument i .rtf-format - eller exportera iWork-texter i portabelt .pdf-format. Ett stort mysterium är att ingeniören bevisligen (2008) lyckats skicka en Word-bilaga i .doc-format.

Lotshustrun lider inte nämnvärt av ingeniörens brutala metoder. Hon är stadd med en provisorisk teknik att avläsa textdokument i .cwk-format. Hon laddar ner bilagan på hårdskivan och öppnar dokumentet med Windows Wordpad (eller MS Word). Dokumentet innehåller mest skräpkoder men mitt i allt finns originaltexten. Och texten låter sig snällt hackas (copy/paste) till ett nytt Word-dokument. Lotshustrun mejlar ingeniörens text vidare till omgivningen som Word-bilaga i .rtf-format. Ingeniörens hackade text är full av exotiska specialtecken i stället för skandinaviska å,ä,ö och för euro. Men om viljan är god är .rtf-dokumentet helt läsbart.

I stället för att nöja mig med en halvylle-lösning i Windows Wordpad (eller MS Word) googlar jag efter proffsigare lösningar. Problemet med .cwk-formatet är överraskande allmänt. Och merparten av alla svarsinlägg (99%) i olika Mac-forum är chockerande struttiga och illvilliga. Men min lustresa är inte förgäves. Jag uppdagar att det i praktiken bara finns en lösning på .cwk-problemet och det är ett proffsigt betalprogram (19 euro). Och om jag dessutom tolkar Mac-nördarnas genmäl rätt så hävdar de med en mun att den enda rätta lösningen på .cwk-problemet är en Mac-dator med iWork? Mycket opraktiskt.

Inga kommentarer: