onsdag, februari 04, 2009

Live Documents en besvikelse

Allt kan göras med Offline Gmail.

Programsviten MS Office gick live med tillägget Office Live Workspace - men - automatiken i inlägget Office Live Add-in gäller bara för nyare MS Office XP-, 2003- och 2007-versioner. Inte för min gamla MS Office 2000.

Webbtjänsten Live Documents lovade faktiskt samma design och funktionalitet som i programsviten MS Office 2007.

Funktionerna är dock inte alls sådana jag förletts att tro. Live Presentations är den första tjänsten i programsviten. Det är i praktiken en ordinär online-konkurrent till presentationsprogrammet MS Powerpoint. Jag känner mig snuvad på konfekten.

Livet är inte lätt för en experimentell rörlig it-medborgare i web 2.0. Jag misslyckas ävensom med första ibruktagningen av Google Gears offline-funktioner i kontorsprogramsviten Docs, flödesläsaren Reader och webbmejlprogrammet Gmail. Men, skam på den som ger sig.

Google Gears offline-funktioner kan i dagsläget endast användas i engelskspråkiga versioner av Googles webbtjänster. Språket är lätt att byta. Svårare nöt att knäcka är Googles klagomål på att jag har i bruk opassliga tillägg i webbläsaren Internet Explorer. Vilka de opassliga tilläggen är blir inte klart trots att jag tillfälligtvis eliminerar de mest uppenbara konkurrenterna. Googles Gears-tillägg fungerar däremot klanderfritt i min alternativa webbläsare Mozilla Firefox. Och inte bara i operativsystemet Windows utan också i Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 på lotshustruns bärbara XP-dator Amilo.

I och med att Google Docs och Google Reader är engelspråkiga uppenbarar sig en offline-länk på nätsidan. En klick på länktexten leder till att Google automatiskt installerar och uppdaterar Gears-tilläggen. Nu har jag synkrona offline-kopior på hårddisken av alla mina dokument i Google Docs - och av en massa flödesinlägg i Google Reader. Avläsningen av dokument och inlägg fungerar utan problem i offline. Likaså offline-redigering av textdokument i Google Docs. Mycket praktiskt.

Jag gillar Googles mejltjänst Gmail. Gmail har många funktioner som gör användningen lättare. Och - nu finns även tillgång till Offline Gmail. Det är till stor fördel att komma åt Gmail offline för att läsa, skriva och även sortera mail. När jag har skrivit klart min mejl, trycker jag på 'send'. Meddelandet sparas i utkorgen och skickas automatiskt nästa gång jag kopplar upp mig online. Jag kan faktiskt göra allt (läsa, skicka, stjärnmärka, tagga, med mera) med Offline Gmail. Allt förutom att hämta nya mail. Funktionaliteten är precis som i lokalt installerade e-postklienten MS Outlook Express. Fast - online/offline-synkroniseringen är ett extra bonus för Gmail.

Webbmejl är trevligt på flera sätt. Med moderna gränssnitt är upplevelsen inte långt ifrån den i vanliga e-postprogram, och att jag kan koppla upp mig var som helst och direkt ha tillgång till alla mejl och kontakter är underbart. Men för den som ofta befinner sig i situationer utan internettillgång är det fortfarande ett tvång att köra MS Outlook Express eller en annan klient som kan spara mejlen i datorn. Detta problem kan dock snart vara ur vägen. Googles Offline Gmail, en ny experimentell funktionalitet i den populära e-posttjänsten, sparar med hjälp av Gears en lokal kopia av mina mejl så att jag kan fortsätta jobba på Gmail, på bärbara XP-datorn Amilo, även när internetuppkopplingen försvinner.

Uppdatering:

Fördelen med Offline-funktionerna i Google Gears är att jag har synkrona säkerhetskopior på hårddisken av dokument, mejl och flödesinlägg. Jag lider dock inte nämnvärt av brister i internetuppkoppling. På bärbara datorer är trådlösa wifi- och 3g-uppkopplingar fungerande online-alternativ.

Inga kommentarer: