fredag, februari 27, 2009

Bredbandsbio med förhinder

Fina filmer utan kopieringsskydd.

Snikenheten tar överhanden. Det blir ingen bredbandsbio på SF Anytime på hemdatorn. Inte för mig. Jag surfar av nyfikenhet in på konkurrerande svenska filmsajten på Film2home. Men det lyckas inte direkt. Min finska ip-adress betjänas endast av den finskspråkiga Film2home-tjänsten. Mycket förtretligt. Regionala begränsningar är av ondo.

I övrigt delar Film2home och SF Anytime samma diskriminerande begränsningar för konsumenten - operativsystemet Windows och webbläsaren Internet Explorer med tilläggsprogrammet Adobe Flash Player.

Utbudet på Film2home är sämre och äldre än utbudet på SF Anytime. Dygnshyran för en strömmande film är aningen billigare än i SF Anytime, 3-5 euro. Men så kan jag därutöver ladda ner en film på Film2home på hårdskiva för 10-16 euro. Tyvärr med restriktiv DRM som hindrar mig från att konvertera filmen. Då kan jag lika gärna hyra DVD:n för 4-6 euro. Den är också kopieringsskyddad, men det 'skyddet' är brutet sedan länge och därmed kan jag göra vad jag vill med filmen. Förutsatt att jag är villig att lägga ned besvär och arbete.

Tidsbegränsning är inte OK. Den ryska filmsajten ZML, har ett exemplariskt brett utbud av fina filmer för 2-3 euro styck - utan kopieringsskydd. Och dessutom fritt för nedladdning på hårdskiva (DivX eller iPod). Med full frihet att bränna en säkerhetskopia på DVD. De lagliga svenska (och finska) filmsajterna förlorar stort på användarvänlighet och utbud när de jämförs med ZML. ZML utesluter inte heller andra operativsystem eller andra webbläsare. Betalningen för nedladdningen av filmer på ZML sker ur en elektronisk penningbörs. Smart, det är svårt att diskriminera. Penningbörsen kan jag ladda med mitt Visa-kort.

Jag var i avsikt att köpa och ladda ner musikfilmen Mamma Mia på ZML. Till provs på Linux-operativsystemet Ubuntu på Mozilla-webbläsaren Firefox. Men så fick jag Mamma Mia-filmen på dvd-skiva som gåva.

Jag fick annars en värdekod till gåva då jag registrerade mig på Film2home. Filmen 'Arn - Tempelriddaren' väntar på att strömmas för avtittning. En andra värdekod fick jag till skänks via svenska tidningen Pc för Alla. För strömmande avtittning av 'The Dark Knight'. Det ska bli spännande att se om avtittandet av gåvofilmen 'The Dark Knight' är regionalt begränsat till Sverige.

Men det blir inte riktig tid över för bredbandsbio. Tv-kanalerna bjuder på en hel del filmer för inbandning. Och för att Plus-kortet ska betala sig måste jag titta av 4-6 betalfilmer i månaden. Men filmsortimentet är betydligt sämre och äldre än på Film2home. Jag klarar betalmålet bara om jag lyckas banda in 4-5 säkerhetskopior av Plus-filmer. Per kvartal. Det fina med inbandningar av betalfilmer är att jag slipper stressas av insprängd reklam.

Inga kommentarer: