onsdag, mars 25, 2009

Närkontakt med iMac & OS X

Kolla uteliggande uppdateringar.

Den första närkontakten med Alice som Mac-dator går som jag förväntat. Jag pluggar i Apples usb-tangentbord, och Apples usb-mus via tangentbordet. Innan jag kopplar på strömmen pluggar jag i kabeln till bredbandet (adsl/Elisa). Alice startar upp och jag tillfredställer systemets värsta nyfikenhet om ägare, lösenord, namn, språk, land med mera.

Precis som i uppstarten av Windows alltså. Men - jag överraskas av att uppgifter om inloggning i musiktjänsten iTunes förhörs redan i uppstarten. Inget problem, jag har uppgifterna till (Gmail-)kontot och lösenord nära till hands.

Alice kopplar sig snällt upp på internätet. Samt på lotshemmets windows-nätverk. Stationära XP-datorn Scaleo visar upp sina delade filer för Alice via programmet Finder - Apples motsvarighet till Windows utforskaren. Till allra först kollar jag uteliggande Apple-uppdateringar. Elva (11) säkerhetsuppdateringar laddas ned och installeras. Så var den myten spräckt - för visst finns det säkerhetsuppdateringar i Mac OS X också. Precis som i Windows alltså.

Jag tar mig en titt på brandväggen Firewall i Mac OS X. Den är väntevärdigt inställd på att snällt släppa in all inkommande trafik. Något antivirusprogram tar jag däremot inte ibruk. Ännu? Mac är kanske rätt snart ett alternativ till en Windows-baserad dator för gemene man. Många nya Mac-användare kommer som jag från en Windows-miljö och är vana vid olika popups, vilket gör det lättare för trojaner att ta sig igenom även på Mac, även om de först frågar efter lösenord.

Jag går in för att kolla de fyra (4) elementära applikationerna:

1. e-postklienten Apple Mail (endast MacOSX)

Ibruktagningen av mejl-kontot på Apples Mail går automatiskt med assistens. Mail vet via uppstarten om mitt Gmail-konto. Jag behöver bara komplettera med uppgifter om inloggning, användarsignum och lösenord. Den basala mejl-användningen, utan mappar och adressbok, klarar jag utan problem. Kopplingen till och från adressboken verkar vid första anblick smart, och avancerad. Men - kanske rentav för smart för orutinerade nybörjare.

2. webbläsaren Apple Safari 3 (MacOSX/Windows)

Den basala användningen av webbläsaren Safari går utan problem. Alla elementära tilläggsprogram finns färdigt och funkar klanderfritt. Sökning på Google och webbmejl på Gmail går som förväntat. Likaså hanteringen med betalning av fakturor på nätbankerna Aktia Bank och Ålandsbanken. De Java-baserade karttjänsterna på Elisa och Digita funkar utan problem. Flash-baserade videovisningar på webbtjänsterna JayCut och YouTube beter sig som självklarheter. Det som jag tycks sakna stort är musens högerklick i Windows. Att smartklicka upp en webbadress i nytt fönster (eller ny flik) lyckas jag inte alls med. Ännu?

3. textredigeraren Apple TextEdit (endast MacOSX)

Textediteringsprogrammet Apple TextEdit lämpar sig väl till it-medborgerligt självförsvar – den läser/skriver office-filer i .rtf-, .doc- och .docx-format. Liksom inte heller MS Word så klarar TextEdit inte av skräpbilagor från Apple iWork med äran. Någon vidare ordbehandlare är TextEdit vid första försök inte. Det är snarare som att jobba i Windows NotePad än i Windows WordPad. Ända tills jag av en slump kommer på att öppna ett flytande Fonts-fönster med saknade formateringar för fontens typ och storlek med mera. Det är en smart lösning, och avancerad. Kanske rentav för smart för orutinerade nybörjare.

4. fotoassistenten Apple iPhoto '09 (endast MacOSX)

Vid första anblick verkar fotoassistenten Apple iPhoto vara överflödig i den basala hanteringen av foton och bilder. Vid överföring av foton från digikameran är applikationen 'Image Capture' aktiv. Vid avtittande av foton på hårdskivan är de aktiva applikationerna 'Finder' och 'Preview' - Apples motsvarigheter till Windows utforskaren. I jämförelse med den trugande betjäningen i Windows Vista är kamera- och fotohanteringen i Mac OS X överraskande passiv. När jag skjuter in en foto-cd i Windows Vista så trugas jag, utan expertiskrävande inställningar, att titta av fotona direkt i Windows Photo Gallery. Jag importerar skilt de inladdade fotona för att göra närmare bekantskap med iPhoto. I fråga om praktiska, tekniska finesser ligger Apple iPhoto närmare Windows Photo Gallery än Google Picasa.

Uppdatering:

Och nu är jag bekant med Mac OS-motsvarigheten till min stort saknade höger musklick i Windows - ctrl+musklick. Jag lyckas nu smartklicka upp en webbadress i nytt fönster (eller ny flik). Och vid behov till och med ladda ner en bild från webben. Det tar mig en god tid innan jag fattar att höger musklick är inaktiverad i Mac OS X.

Uppdatering:

Det tar sin tid innan jag kommer underfund med dokumenthantering och finesser i formatering i Apples TextEdit. För säkerhets skull laddar jag ner och installerar Mac-versionen av gratis kontorsprogramsviten OpenOffice 3.0. Förutom en ordbehandlare (inställd på att läsa/skriva .doc-format) får jag också en inställd läsare/skrivare för Excel (.xls) och en inställd läsare/skrivare för Powerpoint (.ppt). OpenOffice Writer läser visserligen .docx-format men varken OpenOffice Writer eller TextEdit klarar av bilder eller annat inbäddat material i .docx-dokumentet.

Apples TextEdit överraskar positivt med att också klara av att läsa/skriva dokument i .odt-format (OpenOffice Writer, Google Documents). Apples kontorsprogramsvit iWork'09 klarar lustigt nog inte av dokument i .odt-format.

Till skillnad från operativsystemen Mac OS X och Linux Ubuntu är Windows inte färdigt försett med ett läs- och skrivprogram för textdokument i Adobes .pdf-format.

Det viktiga med OpenOffice är dock att alla typer av e-postens Office-bilagor nu kan öppnas i it-medborgerligt självförsvar. Någon gratis läsare för Word-, Excel eller Powerpoint-dokument finns inte mera till buds för Mac OS X.
I och med gratis kontorsprogramsviten OpenOffice 3 behövs inte en investering på 79 euro för Apples kontorsprogramsvit iWork'09.

Uppdatering:

I samband med studierna av Boot Camp Assistant rekommenderas en utskriftskopia av instruktionerna. Jag tar först ut en elektronisk pdf-kopia men sedan provar jag på om Mac-datorn Alice ser någon printer i windows-nätet. Jo, bakom stationära xp-datorn Scaleo lurar gamylen HP OfficeJet Pro 1170c. Jag startar optimistiskt upp installationen och döm om min förvåning då drivrutinerna till HP 1170c står att finna i Alices lager/drivers. Utskrift på papper är ett faktum.
Snart finns det skäl att prova på usb/centronics-konvertern. Gamylen HP 1170c har nämligen ingen usb-koppling, bara centronics-koppling.

Uppdatering:


Jag installerar multifunktionsskrivaren HP PSC 2355 på Mac OS X från ett komplett installationspaket på nätet. Lokalt på stationära macos-datorn Alice. Och först vid anmodan kopplar jag fysiskt i usb-pluggen med skrivaren i Alice-datorn. Installationen går som en dans. Drivrutinerna uppdateras automatiskt på nätet.

I och med att skrivaren är påkopplad och usb-pluggad till macos-datorn Alice bjuder operativsystemet Mac OS X 10.5 Leopard automatiskt användaren både på skrivar- och skanningsfunktion (HP Scan Pro) i lokala multifunktionsskrivaren HP PSC 2355. Bildinläsningsprogrammet HP Scan Pro fungerar nu också via ett tillägg (twain) i gratis bildredigeringsprogrammet GIMP 2.6.6 på Mac OS X.

Inga kommentarer: