söndag, mars 29, 2009

Renässans för trotjänaren

Installerar om hela programsviten.

Stationära xp-datorn Scaleo är restaurerad. 2GB tilläggsminne innebär en verklig renässans för den snart 5-åriga trotjänaren. Inget förbereder datorn för bättre prestanda än mer centralminne. Det extra 320GB skivminnet är inte i aktivt bruk (ännu).

Prestandafunktionen eBoostr för Windows XP besparar skivminnet.

Ordinarie produktion och publikation av Blogger-inlägg återgår till Scaleo-datorn. Nyfärvärvade macxp-datorn Alice klarade jobbet med äran.

Min installations-cd med Windows XP Home Edition SP3 behövs inte (ännu) - det installerade operativsystemet på xp-datorn Scaleo har aktiverats på nytt vid restaureringen. Mycket praktiskt. Nu är alla installerade program färdiga för fortsatt bruk och all information intakt på den gamla hårdskivan. Och jag är igen motiverad för flitig säkerhetskopiering.

Jag är nyfiken på min nya installations-cd med Windows XP Home Edition SP3. Den ska provas. Jag matar in cd-skivan och startar om Scaleo-datorn. Datorn gör en cd-boot och installationen startar upp. Jag knappar fram installationsvalet. Och nu ser jag (för andra gången) alternativet 'R' för Recovery. Det är det alternativet jag ska använda för att senare avinstallera Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 från lotshustruns bärbara xp-dator Amilo. Supporten för Ubuntu 7.10 tar dessutom slut 16.4.2009 vilket betyder att distributionen av säkerhetsuppdateringar upphör.

När jag nu vet att jag kan bli kvitt Linux-operativsystemet Ubuntu 8.04 på stationära Scaleo-datorn tänder jag för idén att migrera Linux-operativsystemet från Ubuntu 8.04 till version 8.10. Jag har från tidigare en nedladdad iso-fil med Ubuntu 8.10. Jag försöker starta upp cd-bränningen i Nero. Men det funkar inte. Bråkstaken Nero klagar på interna fel och vägrar samarbeta. Ett info-plakat visas med rekommendation att installera om hela programsviten Nero 7 Premium. Jag försöker hitta programsviten Nero 7 Premium för avinstallation men hittar bara fragment - programspår. Fenomenala Revo Uninstaller hittar några fragment till men inte själva Nero-sviten. En behärskad avinstallation är alltså inte möjlig.

Jag matar in min installations-cd för Nero 7 Premium och installerar om hela programsviten på xp-datorn Scaleo. Samt - laddar därefter ner och installerar om alla utestående uppdateringar. Till sist aktiveras olika multimediapatent (Third Party). Och - nu har jag programsviten Nero 7 Premium intakt och brukbar igen. Jag gör en iso-kopia av cd-skivan med Nero 7 Premium. På det nya 320GB skivminnet - för framtida säkerhets skull.

Jag startar på nytt upp cd-bränningen i Nero - för att bränna en installations-cd med Ubuntu 8.10. Och den här gången lyckas det. Nu är jag klar för att migrera Linux-operativsystemet Ubuntu 8.04 till version 8.10. Och den här gången ska jag installera Linux Ubuntu separat på det nya 320GB skivminnet. Helt avskilt från det gamla 160GB skivminnet med operativsystemet Windows XP.

Men före det gör jag en grundligare rond bland alla installerade specialprogram på Scaleo-datorn. Bråkstaken Nero 7 Premium är faktiskt ett enda undantag. Alla andra program är intakta och funktionsdugliga.

Uppdatering:

Jag provar min installations-cd med Windows XP Home Edition SP3 på lotshustruns bärbara xp-dator Amilo. Jag matar in cd-skivan och startar om datorn. Datorn gör en cd-boot och installationen ser ut att starta upp. Programmet meddelar att den analyserar datorn. Men - efter en händelselös timme avbryter jag programmet - jag kommer helt enkelt inte åt att knappa fram installationsvalet. Och följaktligen inte heller alternativet 'R' för Recovery.

Resultatet är det samma som jag kom till med att använda Scaleo-datorns egna installations-cd (för återställning). Det enda alternativet jag har kvar är att helt installera om Windows XP Home Edition SP2 på lotshustruns bärbara xp-dator Amilo. Jag har till och med hittat cd-skivan med drivrutinerna för Amilo-datorn. Men det jobbet får vänta (ännu).

Jag testar för säkerhets skull skivenheternas boot-ordningen på Amilo-datorn. Jodå, cd-skivan ligger före hårddisken. Saken testas med en inköpt installations-cd med Ubuntu 7.04 (7 euro). Jag matar in cd-skivan och startar om Scaleo-datorn. Datorn gör en cd-boot och Ubuntu-installationen startar upp. Vilket skulle bevisas.

Linux-operativsystemet Ubuntu är ingalunda gratis. Mig har Ubuntu faktiskt kostat 99 euro (installations-cd med Ubuntu 7.04 för Linux-installation - samt installations-cd med Windows XP Home Edition SP3 för Linux-avinstallation).

Uppdatering:

Sammanlagt 24 nya säkerhetsuppdateringar och 1 nystart i Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon inom januari månaden.
Sammanlagt 89 nya säkerhetsuppdateringar och 2 nystarter i Ubuntu 8.04 Hardy Heron inom januari månaden.

Sammanlagt 3 nya säkerhetsuppdateringar i Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon inom februari månaden.
Sammanlagt 36 nya säkerhetsuppdateringar och 1 nystart i Ubuntu 8.04 Hardy Heron inom februari månaden.

Sammanlagt 41 nya säkerhetsuppdateringar i Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon inom mars månaden. Underhållet med säkerhetsuppdateringar upphör 16.4.2009.
Sammanlagt 104 nya säkerhetsuppdateringar och 3 nystarter i Ubuntu 8.04 Hardy Heron inom mars månaden. Ubuntu 8.04 Hardy Heron LTS uppgraderades till version 8.10 Intrepid Ibex 1.4.2009.

Inga kommentarer: