onsdag, mars 18, 2009

Joost gör comeback på webben

Hajpen kring Hulu är riktigt stor.

För ett par år sedan kunde man knappt öppna en it-­tidning eller surfa runt i bloggosfären utan att hitta en artikel om Joost. Idag har hajpen lagt sig och själva videotjänsten har bytt skepnad bortom igenkännlighet.

Ett otränat öga skulle lätt kunna missta sajten för Youtube eller någon av konkurrenterna.

Förvandlingen har varit lyckosam. Tittandet har ökat mer än trefalt sedan oktober 2008. Joost har satsat på att öppna upp sin tjänst så att andra utvecklare enkelt kan bygga in materialet i sina tjänster. Dessutom är tjänsten kopplad till sociala nätverk som Facebook.

Joost lyckades inte så i början som det var tänkt. Tanken var att Joost skulle ersätta tv-tittandet och erbjuda många av de program som idag sänds via olika tv-kanaler. Det visade sig att det var svårare än förutspått att få tv-bolagen att släppa på sina licensrättigheter och programutbudet nådde inte de mål som var uppsatta. Joost hade ett stort försprång med innehållsavtal, en teknisk plattform som fungerade och många nya annonsformat. Men användarna ville ha något annat: en ännu enklare lösning direkt i webbläsaren - och riktigt bra innehåll.

Joost finns nu som en webbversion av tjänsten som använder flash för att strömma videofilmer. Tidigare var användarna tvungna att ladda hem ett klientprogram för att titta på Joost. Gamla användarnamn och lösenord gäller också på videosajten Joost.

Konkurrenterna Youtube.com och Hulu.com visar numera upp amerikanska långfilmer och tv-serier på webben. Inledningsvis måste man bo i USA för att få se filmerna, allt beroende på sajternas bruksvillkor och upphovsrättslagstiftningen. Hajpen kring webbaserade videosajten Hulu.com är riktigt stor. Hulu har faktiskt haft över fem (5) miljoner tittare i månaden. Det är mycket, med tanke på att videosajten fram till mars 2008 varit öppen för en sluten grupp tittare. Det är först nu allmänheten kan använda den. Dock inte vi i Finland och Europa.

För att (prov)titta på det laglösa filmutbudet behövs ett (anonymiserings)program som gör så att Youtube och Hulu inte kan identifiera oss som finländare. Exempelvis det fenomenala gratisprogrammet Hotspot Shield.

Efter man installerat Hotspot Shield kommer en sida där man trycker på 'connect'. Sedan kommer lite reklam, men det är inget krav att klicka på. Därefter kommer alla webbsidor att startas med Hotspot Shield och alltså dölja den finska IP-adressen. Det går marginellt segare att surfa men nu kan man logga in på 'www.hulu.com' och se vad man vill utan problem. En smidig liten ikon finns nere i det högra hörnet, där man kan stänga av programmet direkt när man har tittat färdigt på Hulu.

Inga kommentarer: