fredag, mars 27, 2009

Ny favorit: Internet Explorer 8

Förhandsgranskning av utskrift.

Det som är så fint med den nya webbläsaren Internet Explorer 8 är att den har bekant layout och att den beter sig som min favorita webbläsare Internet Explorer 7. Den nya versionen är snabbare och mera kompatibel i sitt sätt att tolka den kod som utgör hemsidor samt bjuder dessutom på större säkerhet och nya möjligheter i användningen.

Huvudsaken för mig är dock att jag, med bibehållen rutin och utan omskolning, kan fortsätta mina forskningsresor på webben.

Jag hade inga nämnvärda problem med beta-versionen i maj 2008. Finalversionen av webbläsaren Internet Explorer 8 funkar problemfritt: sökning på Google och webbmejl på Gmail, inloggning på webbankerna Aktia och Ålands, java-baserade karttjänster på Elisa och Digita, flash-filmer på JayCut och YouTube, inloggning på bredbandsbio på SF Anytime och Film2Home.

Den fiffiga Iterasi-dokumentationen av levande webbsidor funkar klanderfritt även i webbläsaren Internet Explorer 8. Förhandsgranskning och verkställande av utskrift (Print Preview) är fortfarande webbläsarens nyttigaste funktionen för mig - i samspel med en virtuell pdf-skrivare, för säkerhetskopiering av flyktiga webbdokument. Mycket praktiskt. Webbläsarna Mozille Firefox, Apple Safari och Google Chrome är faktiskt riktigt usla på utskrifter till pappers.

Tilläggsprogrammet HP Smart Web Printing har övergivits? Tillägget fungerar inte mera i Mozilla Firefox 3 och inte nu heller i Internet Explorer 8. Övriga tilläggs funkar däremot utan problem i bägge webbläsarna. Den java-baserade karttjänsten på Elisa uppvisar av okänd anledning endast platser med god 3g-täckning. En koll på tjänsten i Internet Explorer 7 avslöjar att markeringarna för sämre täckning (edge/gsm) sanerats bort av operatören själv (Elisa). Markeringarna var i kraft en vecka och var i mitt tycke ett uttryck på god kvalitet på karttjänsten. Kvalitetsförsämring och censur är snarare uttryck för 'god reklam'.

Webbläsaren Internet Explorer 8 är nu installerad på trotjänaren, stationära xp-datorn Scaleo. Samt på den nyförvärvade stationära xp-datorn Alice. Forskningen i de nya egenskaperna i IE8 får tillsvidare vänta. Webbläsaren Internet Explorer 8 passar bäst oss vardagsanvändare, som inte bryr sig så mycket om specialfunktioner i form av insticksprogram, utan fokuserar på nytta och nöje. IE8 har ett bättre skydd mot krascher än IE7: bara för att sidan i en flik kraschar betyder det inte att hela webbläsaren kraschar. Tester visar också på att Microsoft nu gjort sin hemläxa vad gäller it-säkerhet på webben. Webbläsaren Internet Explorer 8 är i jämförelse med konkurrerande webbläsare klart bäst skyddad mot webbaserad elak kod.

Uppdatering:

Erfarenheten av IE8 är så lovande att jag fortsätter med att installerar den nya versionen också i bärbara vista-datorn Nemi. Webbläsaren Internet Explorer 8 är dessutom riktigt märkbart snabbare i lotshustruns bärbara xp-dator Amilo. En glad överraskning. Strax 5-åriga Amilo-datorn har nämligen bara 512MB centralminne. Men till hjälp - 2GB prestandaförbättrande Booster-minne på usb-sticka.

Uppdatering:

När webbläsaren IE8 öppnar webbsidor som är optimerade för IE7 kommer en liten och oansenlig kompabilitets-knapp till synes. Den avslöjar dock att antalet IE7-optimerade webbsajter och -bloggar är enormt. Internet Explorer 8 öppnar turligen mer än 99% av IE7-optimerade webbsidor utan att jag behöver knappen. Under en veckas användning har jag bara stött på en webbsajt där jag faktiskt hade behov av kompabilitets-knappen.

Inga kommentarer: