fredag, mars 20, 2009

Virtuellt svartsjukedrama

Varken mus eller keyboard lyder.

Det är måndag 16.3.2009. Jag sitter vid stationära xp-datorn Scaleo och finputsar onsdagens publikation om ibruktagningen av nyförvärvade stationära Mac OS-datorn Alice. Mitt i allt fryser Scaleo-datorn till. Och den lyder varken mus eller tangentbord. Jag lyckas stänga av datorn från strömknappen och startar upp Windows på nytt.

Allt ser ut att gå vägen och jag förbereder mig på att fortsätta jobbet. Men så fryser Scaleo-datorn till igen. Jag stänger datorn från strömknappen och startar upp via operativsystemet Linux Ubuntu. Allt ser ut att gå vägen - men så fryser Scaleo-datorn till - mitt i uppdateringen av virusdefinitionerna. Datorn får vila och efter en stund försöker jag på nytt. Scaleo-datorn fryser till allt tidigare och till slut ger den inte ens ifrån sig ett startpip. Ett virtuellt svartsjukedrama?

På tisdagen 17.3.2009 bär jag iväg med Scaleo-datorn till en liten it-verkstad (Tele-Video Finland). Betjänten tar snällt emot datorn och lovar reparation samma vecka. Jag lånar ut min 4GB usb-minnessticka och ber att de för säkerhets skull kopierar 'Mina dokument' från hårddisken. På onsdagen 18.3.2009 får jag en offert på reparationskostnaderna på mobilen. Offerten går med tilläggsarbeten ut på sammanlagt 350 euro. Det är förmånligt, jag slår till med beställning.

Av någon underlig anledning är min senaste synkrona säkerhetskopia på usb-minnesstickan från fredagen 13.3.2009. Men jag får i alla fall tag på samlingen på bild- och textmaterial samt url-favoriter. Det betyder att jag i princip kan publicera veckans väntande Blogger-inlägg.

Dags att aktivera stationära xp-datorn Alice i Boot Camp:

Jag startar upp Boot Camp Assistant (Mac OS X). Allt behövligt finns - speciellt installations-cd med Windows XP Home Edition SP3. Jag allokerar lika stora (150GB) partitioner åt vardera operativsystemet. Installationen av Windows startar upp med att jag matar in cd-skivan. Men så blir det tvärstopp. Windows känner inte av Apples tangentbord. Varken Apples mus eller tangentbord lyder. Jag stänger av datorn från strömknappen och startar upp MacOS på nytt. Men Boot Camp Assistant är envist inställd på att fortsätta att installera Windows. Nu är goda råd dyra.

Jag kopplar via usb-porten ett pc-tangentbord till datorn - och det funkar. Nu kommer jag åt att knappa på installationsvalet. Och nu ser jag för första gången alternativet 'R' för Recovery. Det ska jag använda för att senare avinstallera Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 från lotshustruns bärbara Amilo-dator. Medföljande Boot Camp-instruktioner utelämnar också en andra pc-detalj förutom pc-tangentbordet. Uppkopplingen på Elisas adsl-bredband lyckas inte förrän Apples drivrutiner för Windows är installerade.

Brandväggen Firewall är aktiv på macxp-datorn så jag laddar ner och installerar antivirusprogrammet Avast 4.8. Jag kör min första Windows Update och begåvas med 33 säkerhetsuppdateringar - bland annat uppdatering av webbläsaren Internet Explorer 6.0 till version 7. Så, nu är jag uppkopplad online på webben - med min favorita webbläsare Internet Explorer 7. Uppdateringar för Flash- och Java-tilläggen i IE7 aktiveras under tiden webbläsaren är i testanvändning.

Textediteraren Windows Notepad finns färdigt i Windows XP. Jag installerar ytterligare bildredigeringsprogrammet PaintShop Pro 6.02 samt det fenomenala bloggverktyget Windows Live Writer. Jag gillar Picasas nya Preview i Windows Utforskaren så jag laddar ner och installerar Googles fotoassistent Picasa 3. Det betyder att jag kan nu producera och publicera veckans alla Blogger-inlägg. Windows XP börjar tjata om aktivering - det avklarar jag nu direkt på webben.

Jag övergår till att använda Apples keyboard och mighty mouse. Tangentbordet blir snabbt bekant - de flesta elementära funktionerna finns för produktionen - om än i mystisk konfiguration. Apple keyboard är faktiskt det bekvämaste tangentbordet jag använt att skriva med. Apples mighty mouse fungerar bra men den är alldeles för nervös i sina fasoner. Musmarkören rymmer ofta och jag hittar den skräckslaget krypande uppför vänstra eller högra kanten av bildskärmen. Dessutom är högerklicken i Apples mighty mouse direkt obekväm - ett pyttelitet område alldeles i främre högra nederkanten. Jag byter till en usb-kopplad Logitech-mus.

Uppdatering:

Onsdagens (18/3), torsdagens (19/3) och fredagens (20/3) Blogger-inlägg är extraordinärt producerade och publicerade med stationära macxp-datorn Alice. Stationära xp-datorn Scaleo återvänder på fredagskvällen (20/3) med moderkortet utbytt, femfaldigt centralminne (0,5+2GB) och trefaldigt skivminne (160+320GB). Reparation och uppgradering av minnesenheter kostar som utlovat - sammanlagt 350 euro. Min installations-cd med Windows XP Home Edition SP3 behövs inte - det installerade operativsystemet aktiveras på nytt. Min 4GB usb-minnespinne behövs inte heller - all information är intakt på den gamla hårdskivan.

Uppdatering:

Jag installerar webbläsaren MS Internet Explorer 8 både på nya stationära macxp-datorn Alice och på gamla stationära xp-datorn Scaleo. Den nya versionen är faktiskt lika fin som trotjänaren Internet Explorer 7 - men snabbare och tryggare.

Inga kommentarer: