fredag, mars 06, 2009

Kanalreform stör tv-signalen

Kanalen syns utmärkt på dagstid.

Två månaders borgfred är till ända. Antennförstärkaren har fungerat till allas tillfredsställelse - både i lotshemmet och hemma hos lotshustruns gudmor. Ända tills den stora kanalreformen aktualiserades i början av februari 2009. Nu övergår gudmoderns SVT Europa-utbud till kvällslånga svarta bildrutor. Och min Sub-kanal fyller filmtittandet med tiotals minuter av svart bildruta.

Min märkligt svaga Sub-kanal (6) trängs nu med den ombytta starka Tema-kanalen (7). Sport-kanalen (9) har bytts till den tidigare Tema-kanalens bredare domän. Kvinnornas nya Liv-kanal (8) har sprängts in mellan Tema- och Sport-kanalen. Plus-TV-betalkortet fungerar däremot klanderfritt i lotshemmet. Också med SVT Europa.

Den snart 90-åriga gudmodern är försvarlös mot de tekniska omställningarna. Jag lovar ställa upp som resande support. Mitt hopp står till att störningarna i SVT Europa ska försvinna med omskanning av digikanalerna. Så länge jag är på plats visar sig SVT Europa utan problem. Men lustigt nog inte mera efter det jag avlägsnat mig.

Det blir många resor tur och retur till innan jag har isolerat de mesta felkällorna:
1. Jag byter lotshemmets Plus-TV-betalkort åt gudmodern och skannar om kanalerna. Resultatet är lika erbarmligt som förut. Gudmoderns betalkort fungerar däremot utan problem i lotshemmet.
2. Jag byter lotshemmets betalkortsmodul åt gudmodern och skannar om kanalerna. Resultatet är lika erbarmligt som förut. Gudmoderns betalkortsmodul fungerar utan problem i lotshemmet.
3. Jag byter gudmoderns eget Plus-TV-betalkort tillbaka. Resultatet är lika erbarmligt som förut.
4. Jag byter gudmoderns egen betalkortsmodul tillbaka. Resultatet är lika erbarmligt som förut.


Det förtretliga med gudmoderns SVT Europa-tittandet är att kanalen syns utmärkt på dagstid och/eller vid sportsändningar. Kvällens kulturutbud kvitteras emellertid i regel med svart bildruta. Två felkällor finns kvar. Antennkabeln eller tv-apparaten. It-betjänter är inte tilltalade av att leta efter flyktiga fel - allra minst på kvällskvisten. Och att stämma träff med en it-betjänt en viss dag, ett visst klockslag, är på basen av tidigare erfarenheter dömt att misslyckas.

Det är nog bäst om jag helt befriar gudmodern från SVT Europa-utbudet. Någon speldosa med filmer orkar hon inte med på en tid.

Uppdatering:

Från och med mars 2009 har Sub-kanalen (6) fungerat klanderfritt i lotshemmet.

Från och med 4.3.2009 har SVT Europa-utbudet visats klanderfritt för lotshustruns gudmoder. Jag var redan på god väg att shoppa en platt ersättare åt min gamla Sony-tub. Bland annat i avsikt att eliminera gudmoderns tv-apparat som felkälla.

Inga kommentarer: