fredag, december 26, 2008

Filmuppspelare för 90-åringen

Behövliga kablar har jag färdigt.

Den bästa presenten är sådan som jag själv kan leka med innan den överlåts åt gåvomottagaren. Lotshustruns gudmor blir 90 år hösten 2009. Skalet till gåvan är redan köpt - fenomenala dvd-/hdd-multimediaspelaren Sony RDR HXD995B - med 250GB hårddisk - och inbyggd digital tv-mottagare för det markbundna antennätet. Pris 397 euro.

Gudmodern har en digital 26" lcd-televisionsapparat (Sony Bravia KDL-26T3000K) sedan förra julen. Fjolårets julklapp var inte själva tv-apparaten. Gåvan var betjäning - hjälp med anskaffning, transport, installation och med fortsatt bruk. Fenomenala dvd-/hdd-multimediaspelaren Sony RDR HXD870B - med 160GB hårddisk - installerades faktiskt i lotshemmets nöjescenter samma vecka ifjol.

Jag har nu 200% Sony dvd-/hdd-multimediaspelare till mitt förfogande. Eller egentligen bara 120%, för lotshustrun tar allt mer över kontrollen av den första anskaffningen. Jag får emellertid inte lov att köpa en ny digital tv-apparat. Anskaffningen av den andra (identiska) speldosan lyckas mot löftet att förse gudmodern med ett maffigt filmbibliotek. Ja, 90-åringen får filmservice till gåva. Tanken är att jag färdigt bandar in en mängd tv-sända (reklambefriade) filmer på speldosan, som jag sedan för till gudmoderns bruk. För egenhändig filmuppvisning på sin egen Sony Bravia tv-apparat. Jag är övertygad om att hon är tillräckligt motiverad att lära sig använda speldosans fjärrkontroll. I princip kan gudmodern styra både tv-apparaten och speldosan med en och samma fjärrkontroll. Fast - gåvoprocessen följer väl inte riktigt bokstavligt lag och ordning.

Sonys dvd-/hdd-multimediaspelare är exceptionellt användarvänlig. Jag tror att gudmodern vid något passligt tillfälle glömmer sin ängslan och osäkerhet - och bandar egenhändigt in något attraktivt tv-program. Ja, för en massa filmer sänds ju i regel först vid midnattstid. Eller efter.

Jag är för min egen del stormförjust i den enkla inbandningen och den människovänliga videoredigeringen. För att klara av virtualdialogen i inbandningar behöver jag dock en bildkärm. Jag kan inte motstå lusten att prova på att koppla upp datorns maffiga, platta 20" bredbildsskärm på Sony speldosan. Behövliga kablar har jag färdigt. Mediadatorn Dell XPS M1530 fungerar problemfritt via hdmi-dvi-kabel med 20" HP w20-bredbildsskärm i datormiljö. Och ljudet får jag via samma kabel som i tiden förmedlade grammofonljud till datorn. Kabeln har i ena ändan en 3,5 mm stereopropp för bildkärmens ljudingång och två rca-hankontakter för stereoljudutgången på Sonys dvd-/hdd-multimediaspelare. Alltså, bild och ljud på HP w20-bredbildsskärmen. Mycket maffigt.

Gudmodern får själv skaffa sig en egen hdmi-hdmi-kabel. Jag hoppas i smyg att gudmodern låter sig krokas i inbandningar av tv-sändningar. Om inte, så är speldosan i alla fall en ytterst människovänlig filmuppspelare. Huskomplexet gudmodern bor i går kanske över till kabel-tv år 2010. Den övergången klarar Sony speldosan dock inte av. Den har bara inbyggd digital tv-mottagare för det markbundna antennätet.

Uppdatering:

Lotshustruns gudmor har problem i mottagningen av SVT Europa. Kanalen syns bra dagstid men på kvällarna visar tv-apparaten upp en svart ruta. Problemet låter sig fixas med en portabel antennförstärkare.

Inga kommentarer: