fredag, december 19, 2008

Foxmarks för Internet Explorer

Gärna Firefox bokmärken åtskilt.

Foxmarks finns nu också i en version för Internet Explorer, och är alltså inte längre exklusivt till för Firefox användare. Foxmarks för IE är ett gratisprogram som jag faktiskt har stor användning av - för att synkronisera mina IE-favoriter på flera datorer.

Det är problematiskt att hantera Firefox bokmärken på Foxmarks och IE-favoriter skilt för sig.

Om jag är på rörlig fot och sitter vid min bärbara dator, jobbar i webbläsaren Internet Explorer och sparar favoriter är de normalt inte lättillgängliga för mig om jag sedan hemma sätter mig vid min stationära dator. Men med Foxmarks för IE är det lätt fixat.

Foxmarks för IE är i beta-version och är utformad för att fungera med Internet Explorer 7. Men Foxmarks för IE är också kompatibel med Internet Explorer 8. En registrering för beta-projekt krävs visserligen för att installera programmet, men inga konstigheter. Bara registrera sig och ladda ner beta-versionen av Foxmarks för IE. Och sedan håller jag mina IE-favoriter uppdaterade var jag än befinner mig, på vilken hemdator jag än loggar in på webben.

Mozillas webbläsare Firefox har varit i aningen flitigare bruk på grund av Foxmarks-processen med synkroniserade bokmärken. Dock inte i publikationsprocessen. Men allt mer i slösurfandet. Jag har hjälp av Firefox-tillägg, som visar upp mina IE-favoriter vid sidan om Firefox bokmärken. Men riktigt nöjd är jag tydligen inte eftersom jag hellre använder Microsofts gratis synkroniseringsprogram SyncToy för att synkronisera mina IE-favoriter på flera datorer.

Men så inte mera. Nu är Foxmarks för IE i full användning. Och jag håller gärna mina Firefox bokmärken åtskilt från mina IE-favoriter. Det lyckas bra eftersom jag har tagit i bruk två olika Foxmarks-konton. Om jag mot förmodan vill hålla mina Firefox bokmärken synkroniserade med mina IE-favoriter så uppdaterar jag dem via ett gemensamt Foxmarks-konto.

Nu har jag faktiskt inga fler tunga skäl att avstå från webbläsaren Internet Explorer. Problemet med bristen på IE-favoriter i den fenomenala Foxmarks-processen har fixat sig. Den andra fixen var att den fiffiga Iterasi-dokumentationen av levande webbsidor numera funkar klanderfritt även i webbläsaren Internet Explorer 7. I integrationen av förhandsgranskning och verkställande av webbutskrifter är Internet Explorer fortfarande oslagbar.

Uppdatering:

Beta-versionen av Foxmarks för IE (0.9.48) segar till webbläsaren så till den grad att jag tröttnar - och avinstallerar programmet. Jag återgår tillsvidare till Microsofts gratis synkroniseringsprogram SyncToy.

Inga kommentarer: