onsdag, december 10, 2008

Skärmdump och video med Jing

Programmet är intuitivt och lätt.

Publicister vet att program som tar skärmdumpar ('Screen Capture') kan vara oumbärligt. Jag använder skärmdumpar för att dokumentera eller göra bloggen mer illustrativ. Ibland händer det sig att jag vill kunna skicka en bild eller kanske till och med spela in video vad som sker på skärmen ('Screencast'). Eller så vill jag rentav visa för någon hur något fungerar.

Jing Project är ett läckert gratisprogram som finns för Windows och MacOS. Programmet gör det möjligt att smidigt ta statisk skärmbild eller video av bildskärmen. Jing förutsätter att Microsoft .NET 3 Framework är installerad på datorn. Kapasiteten på webblagret och bandbredden räcker bra till för mina sporadiska behov. Den som använder programmet ofta märker dock snabbt att man inte kommer långt med 2GB lagringsutrymme på webben. Och då blir också månadens bandbredd på 2GB förbrukad inom några dagar.

Trots begränsningarna i kapasitet är Jing användbar - och mångsidig. Jag kan välja vilka delar av skärmen jag vill spela in, till exempel hela webbläsaren, eller ett urklipp som jag ser längre nedanom. När jag är klar kan jag välja att ladda upp till betjäntens server - eller till Ftp. Eller till Flickr om det är en bild. Jag kan dessutom gå in och rita lite pilar eller skriva nån text direkt via programmet. När väl filen är på betjäntens server så har jag webb-adressen till filmen eller bilden i min urklippshanterare (alltså ctrl-v/cmd-v). Mycket praktiskt. Och väldigt mycket smidigare än att krångla med att ta en bild, leta upp den, och sedan lägga den på nåt webbspace. Att jag dessutom kan spela in video gör det hela ännu roligare.

Efter att jag installerat Jing flyter liten gul bubbla flyta på högerkanten av mitt skrivbord. För jag musen över den visas tre val - 'Capture' för att fånga bilder eller video, 'History' som hyser allt jag gjort eller som jag kommer att göra med Jing. Och slutligen 'More' som gömmer övriga funktioner.

Hur använder jag då Jing? Jo programmet är intuitivt och lätt. Jag pekar på den gula bubblan och klickar sen på 'Capture', håller den vänstra musknappen nedtryck och väljer valfri rektangulär yta - och släpper musknappen. Jag får bestämma om jag vill ha statisk bild eller video. Boroende på valet erbjuds lämpliga redigeringsoperationer. Bilderna sparas som en PNG-bild (.png) medan fillmen sparas som en SWF Flash-fil (.swf). Under processen mörktonas allt annat på skärmen - vilket jag tycker är en mycket proffsigt.

Efter att bilden är fången, eller videon inspelad, kan jag leka med den genom att lägga till text, pilar och effekter. Sedan kan jag antingen spara bilden eller videon på min hårddisk - eller ladda upp dem till Screencast.com via Jing. Screencast.com är som en YouTube men för skärmdumpar. Alla skärmdumpar och inspelningar jag gjort med Jing finns tillgängliga via historiken. Tar jag bort en tas den också bort från både historiken och från Screencast.com.

1 kommentar:

given sa...

May i suggest an easier and faster screencasting tool ?

ScreenToaster - www.screentoaster.com

ScreenToaster is a free web-based screen recorder designed to capture screen activity in real-time then embed videos in blogs and websites. It works in all browsers and doesn't require any download.

- Live audio capture
- Embed webcam in screen capture
- Subtitles
- Accelerated or slow-motion playback / Pauses
- Upload to Youtube
- Download your screencast in .avi

What bloggers say about ScreenToaster:
Techcrunch, Michael Arrington : "The ease of use is just awesome. It takes literally seconds to create and publish a screencast."
Digital Inspiration, Amit Agarwal: "ScreenToaster Does a YouTube for Screen Videos."
Go2Web20, Orli Yakuel: "So right now, ScreenToaster is the best choice that you'll find, and the results are very good. Seriously, I couldn't find any reason not to use it. Overall, you'll save yourself time & money."
ReadWriteWeb, Frédéric Lardinois: "ScreenToaster is definitely a contender for being one of the best and easiest to use tools available."
Mashable, Jennifer Van Grove: "We think ScreenToaster is an excellent solution that brings advanced screencasting options to all levels of computer users. ... It’s a safe option to recommend to clients, friends, and family members."
Master New Media, Robin Good: "And again, more than anything else ScreenToaster is by far the simplest and most immediate screncasting tool to use out there. If you want to know what I think, here it is: ScreenToaster is going to toast them all. Seriously."