onsdag, december 03, 2008

Problematiskt Pc-byte till Mac

Nackdelarna handlar om MacOS.

Jag har en svårbetvinglig lust att byta till en Mac-dator. Och jag är för tillfället väldigt tilltalad av stationära iMac-datorns stora bildskärm och kompakta design. Den är läcker - och knäpptyst. Och numera nästan överkomlig i pris. Men jag vill gärna först få en uppfattning om vilka problem och nackdelar som kan väntas. Och om de är praktiskt överkomliga.

De flesta nackdelarna handlar givetvis om att köra Apples eget operativsystem Mac OS X. Jag kan ju förstås numera köra Microsofts operativsystem Windows på Mac-dator. Om jag installerar Windows på iMac så fungerar den precis som jag är van vid. Med förbehåll till tangentbord och mus.

Jag har tre praktiska infallsvinklar till att mäta vardagens flätade it-behov:

-- applikationer i it-medborgarens arbetsbord i webb 2.0
--
suverän dator i produktionsmiljön i publicistens vardag
--
kompletterande Media Center i hemmets nöjescentrum

Stationära iMac har sitt eget operativsystem Mac OS X, och det betyder att jag inte i det kan köra mina vanliga Windows-program. För vardagliga uppgifter finns det gott om Mac-program, men vill jag göra någonting speciellt kan jag få problem. Det finns en massa program som inte alls går att få i Mac-version.

Många tjänster på webben är dessutom skräddarsydda för Windows. Tjänsterna kräver helt enkelt tillägg som inte fungerar på en iMac med Mac OS X. Vill jag hyra film över nätet via tjänster som SF Anytime, ja då måste jag använda Windows.

Då jag köper en ny Windows-dator kan jag i regel flytta över och ta i bruk mina gamla Windows-program. Förutsättningen är förstås att jag inte piratanvänder dem på min gamla dator. Gör jag däremot ett Pc-byte till Mac, ja då måste jag alltid köpa nya Mac-versioner av programvarorna.

Nästan alla prylar i min kringutrustning, till och med möss och tangentbord, är anpassade till Windows. De drivrutiner och tilläggsprogram som jag får på köpet vid prylköp finns alltid i Windows-version. Har jag iMac går det troligen att få de flesta prylarna att fungera, men risken finns att det det krånglar. Och då måste jag ragga upp och hämta nya drivrutiner på webben. Risken att jag måste pensionera gamla prylar är uppenbar.

Vårens 2009 nya 4-kärniga versioner av iMac förutspås bli relativt billiga. I dagsläget är priset på en prestigefylld iMac 1.299 euro (20" - 2,66GHz - 2GB - 320GB). Det går dock inte att komma ifrån att jag kan få en maffig stationär Windows-dator till ett betydligt lägre pris. Och här är inte allt - även renodlade Mac-tillbehör är som regel dyrare än vad de är till en Pc.

Inga kommentarer: