onsdag, december 31, 2008

Google Chrome gör comeback

Till och med Buzzword fungerar.

Internet Explorer är fortfarande min standardwebbläsare. I min Windows-miljö är varken Mozillas webbläsare Firefox eller Apples webbläsare Safari praktiska ersättare. Inte i min värld. Många tjänster på webben är i praktiken skräddarsydda för Windows och Internet Explorer. Tjänsterna kräver helt enkelt tillägg som inte fungerar på annan OS-plattform - eller med andra webbläsare.

Webbläsaren Internet Explorer har en smart integration mellan förhandsgranskningen av utskrifter och verkställandet av utskrivningen. Mycket praktisk. Och nu kan jag dessutom synka mina favoriter i Internet Explorer med fenomenala Foxmarks. Mina preferenser till trots följer jag aktivt med utvecklingen av alternativa webbläsare.

Googles webbläsare Chrome är lanserad i finalversion för Windows. Efter 100 dagars utveckling. Startsidan är en smart finess som visar miniatyrbilder av de mest besökta sajterna. Bokmärkeshanteringen har förbättrats och nu är det möjligt att importera- och exportera bokmärken på ett smidigt sätt. På gång är insticksprogram, liknande Firefox tillägg (addons) samt versioner av Chrome för Linux och Mac.

Vid en första anblick ser Google Chrome inte mycket ut för världen. I likhet med Googles alla andra tjänster är designen väldigt sparsam. Minimalistiska menyer och adressfält gör dock att Chrome tar betydligt mindre plats från webbsidan.

I min värld konkurrerar Chrome med Opera, Firefox och Safari. När Google lanserade sin webbläsare Chrome var det många som laddade ner programmet. Det gav det en rejäl boost och det tog inte många dagar innan Chrome var den fjärde största webbläsaren. Jämsides med Apples webbläsare Safari. Nyhetens behag lade sig dock efter ett tag och folk bytte tillbaka till sina vanliga webbläsare. Men nu gör Google Chrome comeback.

Apples webbläsare Safari och Google Chrome använder sig av samma motor för att generera webbsidor. En av de starka sidorna med Chrome är att det skapar egna processer för varje flik, vilket betyder att om en webbsida kraschar i en flik så fryser inte hela programmet. Det finns dock en nackdel med det här, och det är att programmet äter internminne och processorkraft. Men då jag surfar enkelt med bara två eller tre flikar uppe, så går det snabbt undan.

Java-baserade kartapplikationer fungerar klanderfritt. Videosnuttar på webben är inget problem. YouTube-visningarna fungerar. SVT Play kan använda både Windows Media Player och Realplayer. Till och med Adobes Flash-baserade ordbehandlare Buzzword fungerar. Trots plakat med villkorliga förbehåll.

Chrome kommer sannolikt att få starka kopplingar till Googles webbtjänster framöver. Kanske inte redan i nästa version, men efter ett tag. Gmail, Google Docs med mera. Sådana processer kommer säkert vara enkla att nå via Chrome.

Inga kommentarer: