fredag, januari 02, 2009

Städa och optimera Windows

Problem med skivans enhetlighet.

Jag använder helt rutinmässigt Windows inbyggda verktyg för defragmentering. Verktyget är dock enligt mångas sakkunniga erfarenheter funktionsmässigt begränsat och långsamt. Det är dessutom känsligt och ogillar om datorn används till något annat samtidigt. Mig stör detta inte. Jag låter gärna datorn jobba för sig själv. Och då jag dessutom kör defragmentering relativt ofta så känns inte verktyget alls för långsamt.

Vanligtvis använder jag som förspel Windows inbyggda städ- och rensningsvertyg. Det tar bort onödiga och oanvända filer, vilket tillåter Windows att arbeta snabbare genom att frigöra värdefullt hårddiskutrymme.

Diskfragmentering och god datorprestanda går inte hand i hand. I själva verket är diskfragmentering en av de främsta orsakerna till långsam och instabil prestanda. När jag använt datorn tillräckligt länge ligger filerna spridda lite här och där på hårddisken. Och på lotshustruns gamla bärbara XP-dator känns det, efter ett års användning, som om datainläsning tar evigheter. För att inte tala om det ljudet som fläkten och hårddisken ger ifrån sig. I det fallet tar defragmentering sin gilla tid.

Jag har under årens lopp provat på ett flertal gratisverktyg för defragmentering. Gratisprogrammet Iobit Smart Defrag är ett av de bästa verktyg för defragmentering jag testat. Smart Defrag syns låta mig defragmentera hårddisken effektivare. Det är bara att installera och glömma. Vid behov fungerar programmet helt automatiskt och i tysthet i bakgrunden. Smart Defrag ska förhindra programlåsningar och krascher. Det håller hårddisken säker, felfri och ser till att datorn kör med optimal prestanda.

En av de viktigaste delarna i Windows är registret. Det innehåller information om så gott som alla program, inställningar, filhantering med mera. En del program läser och skriver till registret flera hundra gånger. Med hjälp av städ- och rensningsvertyget i gratistjänsten Windows Live OneCare Safety Scanner kan jag städa bort onödiga och oanvända registerbokningar.

Genom att defragmentera registret kan jag dessutom se till att det hålls fräscht och lättarbetat, vilket således ger en snabbare dator. Gratisprogrammet Registry Defrag är ett lättanvänt och snabbt verktyg för att defragmentera Windows register. Programmet är upplagt steg för steg. Det enda jag behöver göra är att stega igenom det. I första steget görs en analys av registret för att se om programmet kan få ordning på något. Efter analysen får jag fram information om hur mycket data som kan sparas, hur Windows register ser ut nu och hur det kan se ut efter en defragmentering. Defragmenteringen tar inte så lång tid - det är klart på en minut.

En dag startar jag av ren slentrian Windows inbyggda verktyg för defragmentering. Men det låter sig inte alls köras. Inte förrän jag först gör en komplett chkdsk-körning. Systemet påstår att det är problem med hårddiskens enhetlighet. Det är inte lätt att snabbt bläddra sig fram till uppstarten av chkdsk-funktionen. Men till slut hittar jag fram till rätt ställe och knappar igång körningen. Några bortstädade registerbokningar återställs.

Problemet med hårddisken enhetlighet kan bero på en slump. Men jag beslutar mig för nolltolerans i fortsatt risktagande. Gratisprogrammen Smart Defrag och Registry Defrag avinstalleras och jag återgår till användningen av Windows egna verktyg. Vid närmare eftertanke inser jag att dessa (trygga) verktyg räcker till för mig.

1 kommentar:

bengt39 sa...

Intressant site även om jag inte förstår målgruppen helt klart.
Startade för nåra veckor sen att bygga upp en bloggportal där digitalakut för seniorer blir ett deltema eftersom en sådan site inte finns idag- (för mycket nördspråk i de flesta siter)
Seniorakuten blir en huvudlinje över tiden och den ligger på en egen Linux server med Wordpress som blogmotor.

Den här siten verkar mer för lite mer avancerade användare är det så?
Jag är sålunda lite konfunderat på målgruppen eftersom jag själv anses som mycket kunning för min ålder:-)

Har egen gammal träningsblog navigation på Google men valde Wordpress istället då den var vassare
min egen blog finns på

http://agert.homelinux.org/WorldPress/