onsdag, januari 21, 2009

Anteckningsblock på webben

Virtuella skattgömmor försvinner.

Google Notebook är en fiffigt enkel klippbok - ett urpraktiskt virtuellt anteckningsblock för webbklipp. Ibland sparar jag åt mig delar av en artikel, eller ett inlägg på en sida, som jag läst på webben. Bokmärkning sparar visserligen en länk till hela sidan men det hjälper inte om jag direkt vill komma åt det mest intressanta innehållet på sidan.

Och det är inte sagt att källmaterialet finns kvar i evighet. Med Google Notebook är det enkelt att markera och spara delar av en sida, med både fungerande länkar och originalbilder i behåll. Källans länk sparas automatiskt så att jag vid behov enkelt hittar tillbaka till källsidan. Google Notebook är dessutom tillgängligt från vilken dator som helst på internet. Jag slipper mejla mig själv kopior av handgjorda klipp.

Sorgliga nyheter: Gratis webbtjänster är flyktiga fenomen. Utvecklingen av det virtuella anteckningsblocket Google Notebook läggs ner. Existerande användare kommer kunna använda webbtjänsten ett tag till, men inga nya användare accepteras. För min del betyder det att ytterligare en skattgömma för virtuella webbklipp försvinner.

Det finns förstås alternativa verktyg för virtuella webbklipp. Nackdelen är att dessa verktyg, exempelvis gratisprogrammet Clipmarks, ska installeras lokalt på hemdatorn. Clipmarks är därigenom inte globalt tillgänglig från vilken dator som helst på internet. Det är däremot webbaserade ordbehandlingstjänsten på Google Docs. Till ackompanjemang av windows-funktionen copy/paste kan jag i Google Docs faktiskt göra hur maffiga webbklipp som helst. Begränsningen i Google Docs är att jag inte automatiskt kan publicera en aktiv dokumentförteckning utan bara visa upp ett publikt webbklipp i taget.

Inga kommentarer: