onsdag, januari 14, 2009

Ubuntu byter skinn halvårsvis

Uppdatering i minst 18 månader.

Aktivisterna i Ubuntu-gemenskapen är tydligt lycklig över att deras leksak förnyar sig varje halvår. En passiv och orutinerad it-medborgare är däremot mindre glad i att få byta skinn halvårsvis. I synnerhet om Linux-datorn skaffats för att slippa älendet.
Det förvånar mig inte att Linux-revolutionen kom av sig.

Linux-operativsystemet Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex skapar bättre förutsättningar i att klara sig i trådlös kommunikation med en bärbar dator. Jag avstod att uppdatera Ubuntu 8.04 LTS Hardy Heron. Vad jag inte visste var att jag samtidigt avstod från att uppdatera en rad nyttoprogram. Det må vara att Ubuntu 8.04 har en räcka brister med jag trodde i min enfald att LTS stod för uppdatering i minst 18 månader.

Jag har också kvar Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon. Det är enkelt att jämföra vilka versioner av nyttoprogrammen jag har i mina båda Ubuntu-system - med de färskaste nedladdningsbara versionerna av samma program.

Linux-operativsystemet Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon:

-- webbläsaren Firefox 2.0.0.22 (3.0.8)
-- e-postklienten Evolution 2.12 (2.26)
-- fotoassistenten F-Spot 0.4.0 (0.5.0)
-- bildbehandlaren Gimp 2.4.6 (2.6.6)
-- OpenOffice.org-sviten 2.3.0 (3.0.0)

Linux-operativsystemet Ubuntu 8.04 Hardy Heron:

-- webbläsaren Firefox 3.0.8 (3.0.8)
-- e-postklienten Evolution 2.22 (2.26)
-- fotoassistenten F-Spot 0.4.3 (0.5.0)
-- bildbehandlaren Gimp 2.4.6 (2.6.6)
-- OpenOffice.org-sviten 2.4.1 (3.0.0)

Dessa kärnprogram uppdaterar sig automatiskt via Uppdateringshanteraren i Ubuntu. Men bara upp till en viss nivå alltså. För att komma vidare måste jag installera ett nytt Ubuntu-paket med högre versionsnummer. Mycket förtretligt.

Nyttoprogram som jag själv installerat låter sig uppdateras också i tidigare Ubuntu-versioner. Exempelvis it-telefoniprogrammet Skype (2.0.0.72) och Googles fotoassistent Picasa (2.7). Jag har till och med lyckats installera Picasa 3.0 (Beta) i Ubuntu 7.10. Picasa 3.0 fungerar dessutom utmärkt - med undantag av videoredigeringen. Webbläsaren Opera (9.63) är en rar pärla som låter sig uppdateras i stilrent windows-maner. Opera är ett härligt och välkommet exempel på att det inte nödvändigtvis behöver skilja i uppdateringsprocessen.

Baserat på enkel statistik blir kontorsprogramsviten OpenOffice.org antagligen aldrig uppdaterad till version 3.0 i Ubuntu 8.04. Tiden får visa. Jag har dessutom dispens av lotshustrun för att fortsätta hålla dual boot-konfigurationen av Ubuntu 7.10 i bärbara XP-datorn Amilo.

Uppmuntrad av denna framgång har jag konfigurerat mig en delad HP PSC 2355-skrivare via Unix-nätverket. Samma skrivare är också Samba-delad i Windows-nätverket. Jag lyckas emellertid inte dela på Amilo-datorns filer via Unix-nätverket. Samba-delningen av Amilo-datorns filer fungerar dock klanderfritt i Windows-nätverket. Misslyckandet kan ha att göra med det att jag har samma Unix-namn både på stationära Scaleo-datorn som på bärbara Amilo-datorn.

Uppdatering:

En koll på diskanvändningen av 68,6GB partitionen i Ubuntu 8.04 LTS Hardy Heron visar att 26,5GB är i användning och att 42,1GB ännu är fritt.

En koll på diskanvändningen av 12,8GB partitionen i Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon visar att 5,3GB är i användning och att 7,5GB ännu är fritt. Lotshustruns bärbara XP-dator Amilo har 60GB hårddisk.

Statistiskt sett har Linux-operativsystemet vuxit med 500% från Ubuntu 7.10 till Ubuntu 8.04 LTS. Uppdatering av 7.10 till 8.04 kan lyckas, ävenom med ett nödrop. Men det är inte sagt att nyare versioner av Ubuntu, från och med 8.10, mera ryms på den delade XP-datorn Amilo.

Inga kommentarer: