fredag, november 28, 2008

Koll på tv-kanaler på webben

Joost lanserat som webbversion.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad pc-baserade Joost handlade om. Jag testade Joost i december 2007, men måste erkänna att jag avinstallerade programmet ganska omgående. Jag tyckte inte att det fungerade så värst smidigt. Eller också var det något annat som gjorde Joost segt. Men oavsett vilket så blev jag inte direkt imponerad.

Desto mer imponerad blev jag av det öppna gratisprogrammet Miro. Miro Internet TV är sägs i grunden vara ett väldigt ambitiöst projekt för att demokratisera tv-världen. Jag kan prenumerera och koppla upp mig mot någon av tusentals webbtv-stationer som finns tillgängliga. Gratis givetvis.

Mediaspelaren Miro ser ut och fungerar ungefär som iTunes - Apples fenomenala mediaspelare. Jag kan spara filmer, tv-serier, musikvideon och podcaster i biblioteket. I och med att Miro bygger på den fenomenala mediaspelaren VLC klarar programmet av att spela upp i stort sett vilket videoformat som helst, inklusive DivX och XviD. En annan praktisk funktion är att Miro tar hand om torrents och sköter nerladdningen av dem.

Mediaspelaren RealPlayer 11 är nästan lika imponerande. Realplayer 11 används av många radio- och tv-stationer för att sända strömmande video och musik över nätet.

Men Joost lyckades inte så bra som det var tänkt. Tanken var från början att Joost skulle ersätta tv-tittandet och erbjuda många av de program som idag sänds via olika tv-kanaler. Det visade sig att det var svårare än förutspått att få tv-bolagen att släppa på sina licensrättigheter och programutbudet nådde inte de mål som var uppsatta. Joost hade ett stort försprång med innehållsavtal, en teknisk plattform som fungerade och många nya annonsformat. Men användarna ville ha något annat: en ännu enklare lösning direkt i webbläsaren - och riktigt bra innehåll.

Nu har Joost lanserat en webbversion av tjänsten som använder flash för att strömma videofilmer. Tidigare var användarna tvungna att ladda hem ett klientprogram för att titta på Joost. Men - mitt gamla Joost-användarnamn och lösenord gäller också på den nya videosajten. Bra så.

Inga kommentarer: