fredag, november 14, 2008

Fagra kulisser har sina risker

Windows XP på installations-cd.

Jag som kör Windows XP i klassisk design lär enligt sakkunnarna känna mig rätt ute när jag kollar på användargränssnittets utseende. Windows Vista och Mac OS X är mycket snyggare.

För att inte behöva stå i skamvrån har jag piffat upp Windows XP med att låna stilig design från Windows Vista och Mac OS X. Men längre än så vågar jag som vardagsanvändare inte. Feg som jag är.

Det finns också avancerade transformation packs till Windows XP. Gratisprogrammet Vista Transformation Pack gör om Windows XP utseende till Windows Vistas fräsha utseende. Men det finns vissa risker med att använda sig av transformation packs. Sakkunskapare varnar att det i värsta fall kan gå så illa att man efteråt måste installera om hela Windows XP-operativsystemet för att få systemet att fungera igen. Och då ska man ha Windows XP på installations-cd. Vilket jag inte har.

Ett annat transformation pack gör om Windows XP till Mac OS X. Det är lätt att installera, och efter en omstart lär man ha ett Mac OS X-liknande operativsystem. Det är givetvis bara utseendet som görs om, själva operativsystemet förblir såklart Windows XP. Gratisprogrammet FlyakiteOSX är tänkt att på ett smidigt sätt göra om XP-skrivbordet till ett Mac OS X Tiger-liknande skrivbord. Men fagra kulisser har som tidigare påpekats sina risker.

Sakkunskapare rekommenderar att man alltid ska skapa en ny Systemåterställningspunkt innan man installerar FlyakiteOSX eller liknande, såsom Vista Transformation Pack. Saker kan gå fel på grund av att FlyakiteOSX eller liknande, ändrar i registret och dll-filer. När endel rutinerade kunskapare använt FlyakiteOSX till provs märkte de bland annat att många program slutade fungera. Vid fall av dylika problem har en vardagsanvändare ytterst brådskande skäl att återställa systemet och ta bort FlyakiteOSX, eller liknande.

Jag äger inget Windows XP på installations-cd. Detta bidrar till uppskruvad feghet. Jag vågar varken installera Vista Transformation Pack eller FlyakiteOSX. Varken nu eller tidigare. En mycket bättre och riskfri lösning att stilla nyfikenhet är att skaffa sig tillgång till en dator med Windows Vista. Eller med Mac OS X. Ett utmärkt sätt att stilla akut Mac-feber är å andra sidan att ha personlig närkontakt till Apple-fanboys. Det fungerar åtminstone för mig.

Uppdatering:


Kanske jag vågar mig på att förvandla utseendet på Ubuntu 8.04 Hardy Heron till Mac OS X Leopard. Eller så nöjer jag mig helt enkelt med en Mac OS X Leopard-docka (Avant Window Navigator) i Ubuntu.

Jag har äntligen fått den för AWN-dockan behövliga Compiz Fusion effekten aktiverad på Ubuntu 8.04 Hardy Heron i stationära XP-datorn Scaleo. Tricket är att ta i bruk den accelererade proprietära drivrutinen för ATI-grafikkortet.

Inga kommentarer: