onsdag, november 19, 2008

Linux Ubuntu 8.10 tur och retur

Lättare att älska Linux i teorin.

Målsättningen med Linux-operativsystemet Ubuntu utges vara att Linux ska bli lika lätt att använda som Apples Mac OS X. Och med den nyligen lanserade Ubuntu-versionen 8.10 (Intrepid Ibex) säger man sig ha kommit en bra bit på vägen.

Fast målet är förstås ännu inte uppnått. Det är lättare att älska Linux i teorin än i praktiken.

Men vem som helst ska inte börja använda Linux. Ävenså lättanvända Ubuntu kräver till vardags anvancerade datakunskaper för att användas och administreras.

Någon brinnande akut orsak att uppdatera till operativsystemet Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex finns inte i mitt synfält. Men visst är jag nyfiken på om Linux-operativsystemet Ubuntu 8.10 är lika lätt att använda som Apples operativsystem Mac OS X Leopard. Och riktigt nyfiken blir jag när jag läser i Bossiemans Ubuntu-blogg hur man installerar program, codecs och drivrutiner i operativsystemet Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex samt hur man konfigurerar Compiz Fusion skrivbordseffekter och installerar programdockan Avant Window Navigator.

Vista-datorn (Dell XPS M1530) leverades med installations-DVD (Reinstallation DVD Windows Vista Home Premium). I princip kan jag korrigera startsekvensen via återställningskonsolen ('fixmbr') - om jag nu vill installera/avinstallera Ubuntu 8.10 i DualBoot. Men - jag installerar för säkerhets skull Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex med Wubi på en virtuell hårddisk i bärbara Vista-datorn Nemi. Då kan jag senare avinstallera Ubuntu 8.10 lika enkelt som ett vanligt Windows-program. Riskfritt.

Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex installerar sig snällt som virtualbox i Windows Vista SP1 Home Premium. Men resultatet är i stort sett det samma som i installationen av Ubuntu 8.04 Hardy Heron som virtualbox i Windows Vista. Ubuntu 8.10 (Wubi) känner av att bärbara Dell XPS M1530 är försedd med inbyggda prylar för trådlös kommunikation (bluetooth, wlan och 3g) men ibruktagandet misslyckas.

Jag låter mig inte nedslås utan fortsätter med vägledning av Bossiemans instruktioner. Installationen av Mac OS X Leopard-dockan Avant Window Navigator förutsätter dock att jag först aktiverar Compiz Fusion effekterna. Compiz Fusion grafiska skrivbordseffekter förutsätter i sin tur att jag först aktiverar den accelererade proprietära drivrutinen för NVIDIA-grafikkortet. Tilläggsprogrammen för Java och Flash (ubuntu-restricted-extras) låter sig denna gången lätt installeras med hjälp av Bossiemans instruktioner. Både Elisas och Digitas javabaserade karttjänster fungerar klanderfritt. Bravo.

Jag fortsätter en bit till med att kolla Bossiemans instruktioner för installationen av program som inte har öppen källkod eller har andra typer av restriktioner. Och efter att ha gjort ändringar i skrivbordets utseende och trixat med grafiska skrivbordseffekter är min nyfikenhet stillad. Till sist avinstallerar jag Windows-versionen av operativsystemet Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex. För säkerhets skull.

Ett är klart - Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex är inte alls lika lätt att använda som Apples operativsystem Mac OS X Leopard. I synnerhet inte ibruktagandet, som är utstuderat enkelt i Mac-datorer.

Inga kommentarer: