onsdag, november 05, 2008

Närkontakt med Apple-fanboy

Praktisk nytta av Mac-support.

Må Kraften stå mig bi. Jag har indirekt träffat på en äkta Apple-fanboy. Och det är faktiskt min första närkontakt med Ondskans Imperium.

Lotshustruns bästa kompis är en Macbook-entusiast. Han är en typisk Mac-användare, som enligt hörsägen inte kan öppna Powerpoint-filer och inte producera en elektronisk textbilaga som kan avläsas i MS Word 2000 på lotshustruns bärbara XP-dator Amilo.

Lotshustrun anser sig vara mera slängd i datoranvändning än vad hennes kompis är. Men han klarar ändå av att betala fakturor på e-banken. Och han använder MacBooks Safari-webbläsare för att surfa och googla. Om än sparsamt. Han upplever ingen skillnad i att använda MacBooks Mail-klient hemma - och något annat pc-mejlprogram på jobbet.

Kompisen är foto-entusiast och mejlar gärna bildbilagor, med iPhoto-hälsningar. Jag antar därför att han har köpt sig sin MacBook med ett iLife-paket. Men - allt detta är som sagt - antaganden och hörsägen.

Jag avslöjar för kompisen, att jag vill skapa mig en bild av den praktiska nyttan av en Macbook hos en vanlig it-medborgare. Han nappar inte på inviten utan visar kalla handen och uppmanar mig helt frankt att skaffa en egen MacBook. Jag är lindrigt sagt överraskad över hans (Apple-fanboy) reaktion. Kompisen låter sig inte ens imponeras av att jag uppger mig sondera för en MacBook Air åt lotshustrun.

Lotshustruns kompis är en unik it-medborgare på det sättet att han är en orutinerad datoranvändare med egen Mac-support (Apple-fanboys) i vänkretsen. Av allt att döma har han inte haft desto mera praktisk nytta av sin Mac-support. Nyttan verkar begränsas till (Apple-fanboys) köprekommendationer.

Seniormedborgare använder sin Mac-dator så gott de kan som mejl- och surfbräda. Lotshustruns kompis är mera försigkommen i och med användningen av MacBooks iPhoto-bildgalleri. Alla dessa funktioner talar dock lika starkt för Mac OS X som för Windows Vista. Jag måste tydligen spana in ett annat intervjuobjekt för att lösa Mac-problematiken.

1 kommentar:

Fjäderlös Tvåfoting sa...

hej
Jag har fått n utmaning på min blog som går ut på att b.l.a. utmana sju andra personer. Nu utmanar jag dig på min blog, http://blogg.passagen.se/fjaderlos_tvafoting