onsdag, mars 19, 2008

Windows Vista: Andra dagen

Uppdateringar installeras för hand.

Startkonfigurationen för Vista-datorn är bruksklar för e-post och googling. Datorn är trådlöst wlan-uppkopplad till hemmanätet och multifunktionsskrivaren HP PSC 2355 är installerad med Vista-kompatibel HP-programsvit och kuranta HP-drivrutiner för Window Vista.

Jag avinstallerar programsviten McAfee Internet Security Suite 2008 (30 days trial) och installerar till virusskjöld Alvil Free Antivirus - avast! 4 Home Edition.

Vista-versionen av Windows Firewall tar över ansvaret som brandvägg. Antispionprogrammet Windows Defender tar över anvaret som portvakt.

Programsviten MS Office 2000 Premium låter sig installeras från CD-skivan (original: Windows 2000). Men - webbtjänsten MS Office Online uppdaterar inte automatiskt Office 2000-programsviten. Inte i Windows Vista. Jag förutsätts installera säkerhetsuppdateringarna för Office 2000 manuellt. Till en början installerar jag bara Office 2000-uppdateringarna Service Release 1a (SR1a) och Service Pack 3 (SP3).

Nu kan jag installera Microsoft Office Compatibility Pack för Word, Excel och PowerPoint 2007-filformat. Office 2000 klarar nu av att öppna dokument i Office 2007-format (.docx).
För att skriva pdf-filer installerar jag gratisprogrammet CutePDF Writer. När programmet är installerat lägger det sig som en extra skrivare. Jag lagrar webbutskrifter som elektroniska pdf-kopior.

Försöken med det integrerade 3g-kortet för trådlöst 3g-bredband misslyckas. Jag hittar ingen plats för SIM-kortet. De bifogade Sonera-direktiven för ibruktagande av 3g-kortet är direkt missvisande och leder mig ingen vart.
Jag pluggar istället det externa 3g-modemet i usb-porten. Installationen i Windows Vista av 3g-drivrutiner och -modem går helt automatiskt. Kommunikationsprogrammet startar upp, Elisas 3g-nät skannas in - jag knappar in pin-koden, och 3g-uppkopplingen på internet är en realitet.

Jag installerar beta-versionen av Windows Live OneCare Safety Scan for Windows Vista och avslutar dagen med att köra putsprogram för att frigöra utrymme på hårdskivan och för att tömma windows-registren på allt onödigt. Servicekörningen avslutas med en grundlig defragmentering av hårdskivan.

Uppdatering:

Alla befintliga Office 2000-uppdateringar för Windows Vista gäller inte min programversion. Jag tar ut en lista på gjorda Office 2000-uppdateringar för Windows XP. Med att jämföra listorna befintliga med gjorda uppdateringar får jag en koll på det framtida arbetet i Windows Vista.

Uppdatering:

Jag får tag på Dell-försäljaren via mejlen. En bildbilaga i svarsposten visar att SIM-kortet pluggas in i ett jack i batteridockan i Dell XPS M1530. Jag får dessutom kontaktuppgifterna (e-post och telefon) till Dells Support i Finland. Servicen är reserverad för företagskunder men jag får också tillgång till Live Support.

Inga kommentarer: