onsdag, april 16, 2008

Windows Vista: Sjätte dagen

Uppdaterade U3-programversioner.

Den visuella dimensionen dominerar Vista-datorn och hemmets nöjesliv. Bärbara Vista-datorn är faktiskt en flinkare mediadator än stationära XP-datorn. Maffiga 3.600 Virtualmarks i Vista mot blygsamma 200 Virtualmarks i XP.

Men Vista-datorn ska också klara av den grå vardagen. Forskningsresorna och publikationsarbetet tarvar påfyllning med parallella och kompletterande programvaror.

Jag vill inte installera alltför många fasta applikationer till. Det får bli U3-portabla programvaror på usb-programstickor istället.

Men SanDisk U3 Launchpad-programvaran vägrar att starta upp på Windows Vista. Drivrutinerna måste uppdateras till en ny Vista-kompatibel version. Drivrutinerna laddas ned från SanDisk hemsidan. U3-programportalen befattar sig inte med denna uppdatering. Och dessutom ska drivrutinerna på U3-programstickan inte uppdateras på Vista-datorn - utan på en Windows XP-dator. Mycket opraktiskt.

U3-programstickan är ibruk på XP-datorn. Programbiblioteket bjuder på färdigt uppdaterade U3-versioner av webbläsaren Firefox 2.0.0.13, e-postklienten Thunderbird 2.0.0.12, it-telefoniprogrammet Skype 3.5.14 och mediaspelaren VLC 0.8.6d. Jag kompletterar biblioteket med U3-programvarorna Filezilla för FTP-filtransport och EditPad Lite för html-editering. Båda programmen är behövliga för publikationsarbetet på Elisa-sajten.

It-telefoniprogrammet Skype betjänar Vista utan att knaggla. Vista-datorns inbyggda mikrofon och högtalare fungerar klanderfritt. Likaså den inbyggda videokameran. Mycket praktiskt.

Vista-datorn delar filer på XP-datorn utan problem. Men oskyddat öppet. Fildelningen på Vista-datorn är säkrare. Jag måste logga in mig med namn och lösen mot mitt användarkonto på Vista-datorn.

I samma paket med mediaspelaren DivX Player finns en 15-dagars testversion av DivX Converter. Man kan packa 8-9 långfilmer på en dubbellagrad DVD-skiva. Men konverteringen lyckas direkt bara med filmer som bandats in med Anysee Live TV. Importerade DVD-filmer och filmer som bandats in med Nero Home kräver att programmet DivX Converter uppdateras med AC3-filter.

Jag har fyra långfilmer färdigt i mpeg-2-format på hårdskivan. De låter sig nu alla konverteras till komprimerat DivX-format (mpeg-4) - i realtid - på nio timmar. Ett par timmar ytterligare och har jag en enkellagrad DVD-skiva med fyra långfilmer på sammanlagt nästan nio timmar. De visar sig snällt upp på den fenomenala speldosan Sony RDR HXD870B. Jag kan spara på antalet DVD-skivor. Men inte utan besvär.

Jag har rippat och redigerat ett sortiment Mariza-musikvideon. Sammanlagt nästan 80 minuter. Videosnuttarna går att bränna med multimediaprogrammet Nero 7 Premium på CD-skiva i svcd-format. Också dessa låter sig snällt visas upp på den fenomenala speldosan Sony. Jag kan spara ytterligare på DVD-skivorna.

Inga kommentarer: