fredag, oktober 02, 2009

MS Security Essentials i bruk

Jag behöver en brandvägg också.

Microsoft släppte 29.9.2009 i Finland den färdiga versionen (1.0) av sin säkerhetslösning - Microsoft Security Essentials. Med MSE slår sig Microsoft in på säkerhetsmarknaden med ett gratis säkerhetsprogram som både är enkelt att använda och fått hyggliga recensioner sedan tidigare. Lotshemmets ideala säkerhetsprogram. Sannerligen.

Alvils Free antivirus - avast! 4 Home Edition (16MB) har haft ansvaret för virusskyddet i lotshemmet allt sedan september 2007. Gratis dessutom. Microsofts gratisprogram, brandväggen Windows Firewall och spiondödaren Windows Defender, har med bravur kompletterat hemmets säkerhetslösning.

Security Essentials är en kombination av antivirus- och antimalware-program. Det skyddar både mot virus och spionprogram, som vill ställa till elakheter med datorn. Nyttan är bred eftersom det är fler och fler hot som dyker upp på nätet. Programmet är mycket enkelt att lära sig, det har en del möjligheter till inställningar men är långt i från lika avancerat (och komplicerat) som de tunga betalprogrammen på marknaden. Det känns verkligen att det är hemanvändarna och deras antivirus man vill åt. Det är viktigt att betona att detta bara är ett antivirusprogram. Jag behöver en brandvägg också för att uppnå fullgott skydd av datorn. Eftersom jag använder Windows XP och Vista har Microsoft byggt in en brandvägg som är fullt användbar. Som hemanvändarprogram kommer jag troligen att gilla Security Essentials. Det är enkelt, drar lite kraft från datorn och gör vad det ska. Uppdateringar, realtidsskydd och allt som ett antivirusprogram ska ha finns och är enkelt att sköta.

Jag laddar ner säkerhetsprogrammet Microsoft Security Essentials (8MB) på nätet. Jag fortsätter med att avinstallerara Alvils gratis säkerhetsprogram Avast (4.8) - till ackompanjemang av en hel del protester. Efter omstart av datorn börjar jag MSE-installationen (äkthetsvalidierat - Genuine Windows Validation). Programmet (11MB) laddar ner signaturer för antivirus och spiondödare. Jag kör en 'Quick Scan' (10-12 minuter) - och den är faktiskt snabbare än motsvarande skanning på Avast. Liksom Avast har också MSE ett realtidsskydd. Mycket praktiskt. Spiondödaren Windows Defender kan valbart avinstalleras före eller efter MSE-installationen på Windows XP. Jag sparar Windows Defender (inaktiverad) på stationära xp-arbetsdatorn Scaleo, jag gillar verktygsprogrammet Startup (Program) Explorer.

Spiondödaren Windows Defender låter sig inte avinstalleras i efterhand på Windows Vista. Security Essentials inaktiverar dock Windows Defender automatiskt på Windows Vista, men spiondödaren kan vid behov aktiveras tillbaka.

Realtidsskyddet på MSE på Windows Vista snappar plötsligt upp ett (möjligt) hot och ger mig valet att skicka 'provbiten' för inspektion (i molnet) på Microsoft.

Microsoft Security Essentials (1.0) har, liksom inte heller Avast Home Edition (4.8), till synes inget realtidssydd mot (Autorun-infekterade) usb-minnesstickor. Vid 'Full Scan' kan dock usb-minnen prickas med för automatisk virusskanning.

Stänger jag däremot av 'Automatiskt uppspelning' (Autorun) får jag en säkrare dator, även om det påverkar användningen en smula negativt. Massor av virus sprids idag genom att utnyttja Autorun-funktionen på usb-minnen och andra usb-anslutna lagringsenheter (externa hårddiskar, minneskort med mera). Genom att smitta Autorun med ett virus, så kommer viruset att automatiskt installeras på alla Windows-datorer som usb-lagringsenheten ansluts till – om funktionen Autorun är aktiv alltså. På Windows Vista kan jag enkelt stänga av Autorun via verktyget 'Grupprincip'. Detta verktygsprogram saknas till synes i Windows XP Home. Då jag också kör Windows XP Home så laddar jag ner Tweak UI från Microsoft Powertoys. Jag startar programmet och väljer 'My Computer' -> 'AutoPlay' -> 'Types'. Och kryssar av rutan för portabla minnesenheter.

Uppdatering:

Virusskanningen i MSE kan vid behov snabbas upp med att sakkunnigt förbigå vissa filändelser, filer eller enheter - till och med processer. Om realtidsskyddet sköter sitt jobb så är virusskanning egentligen obehövlig. Men jag kan inte låta bli att testa effekten på tidsåtgången för virusskanning med att förbigå mina två stora kartotek med .jpg-bilder (130MB - 800 bilder i 20 mappar). Effekten är dramatisk. Tidsåtgången för 'Quick Scan' sjunker från 12 minuter till 3 minuter.

Uppdatering:

Om Microsofts nedladdningssajt av någon orsak är ur spel så kan programmet MSE 1.0 på Windows Vista alternativt laddas ner från Mjukvara.se - eller MSE 1.0 på Windows XP från Softpedia.com. Båda sajterna bjuder på trygga nedladdningar.

Inga kommentarer: