onsdag, juni 03, 2009

Windows Media på Mac OS X

Succéprodukter iPod och iPhone.

I och med programsviten iLife '09 i nya Mac-datorer har man på Mac OS X 10.5 tillgång till Apples förinstallerade filmredigerare iMovie 8.02 och förinstallerade dvd-brännaren iDVD 7.03. Motsvarigheten i Pc-datorer på Windows Vista är förinstallerade filmredigeraren Windows Movie Maker 6.0 samt förinstallerade brännaren Windows DVD Maker.

Amatörfilmare med dv-kamera kan otyglat förverkliga sina drömmar som filmskapare, oberoende av datormiljö. De erbjuds alla nödvändiga verktyg både i Mac- och Pc-miljö för att mödolöst publicera sina filmatiska alster för uppvisning för familj och släkt, vänner och bekanta. Mödolöst - ja, så länge amatören håller sig till att publicera sina filmer på dvd-skiva. Utväxlingen av videofiler, för filmuppvisning på annan dator eller som filmbilagor på e-posten, förorsakar garanterade problem mellan Mac- och Pc-användare. Ovana it-noviser har sällan den rutin som behövs för att eliminera hindren i det samspelet.

Om jag redigerar en filmsnutt i Windows Movie Maker och väljer att direkt publicera filmen som videofil på datorn är valet 'högsta kvalitet' färdigt inprickat (.wmv 8MB). Jag prickar istället för 'Alternativa inställningar' för då får jag upp en meny där jag kan välja videoformatet dv-avi (.avi 208MB). Det formatet är direkt visbart på Apples förinstallerade filmuppspelare Quicktime Player 7.6 på Mac OS X. Om jag däremot publicerar filmsnutten direkt som filmbilaga på e-posten erbjuds inga som helst alternativ - bilagans videoformat är direkt på Windows Media (.wmv 8MB). Och det formatet är (normalt) ovisbart för Quicktime Player på Mac OS X.

Rutinerade Mac-användare behöver inte vara försvarslösa inför videoformat på Windows Media (.wmv). Gratis tilläggsprogrammet Flip4Mac Windows Media Components for Quicktime 2.2.1.11 förser filmuppspelaren Quicktime Player på Mac OS X med färdigheten att visa upp filmsnuttar direkt i .wmv-format. Jag laddar givetvis ner tillägget och installerar det på iMac-datorn Alice på Mac OS X.

Om jag redigerar en filmsnutt i Apples iMovie och väljer att direkt publicera filmen som videofil på datorn är videoformatet optimerat för Apples mobila succéprodukter iPod och iPhone - samt för filmuppspelning på Apples gratis mediaspelare iTunes 8.2 (.mp4v 28MB). Jag väljer istället alternativet 'Exportera i Quicktime' för då får jag upp en meny där jag kan välja videoformat, exempelvis Apple Video (.mov 29MB). Alla Apples videoformat i iMovie är direkt visbara på Apples filmuppspelare Quicktime Player 7.6 - både som förinstallerad på Mac OS X och installerad i Windows XP och Vista. Apples olika videoformat är (normalt) dessvärre ovisbaraförinstallerade multimediaspelaren Windows Media Player 11 på Windows XP och Vista.

Jag förstår bra Apples ambitioner att bjuda ut filmuppspelaren Quicktime 7 Pro gratis på Mac OS X 10.6 (Snow Leopard). Samt att bygga in skärminspelning och att integrera uppladdningar till Youtube i nästa version av Quicktime Player. Det är ett desperat försök att dämpa den sjunkande trenden i försäljningen av Mac-datorer - med draghjälp av succéprodukterna iPod och iPhone.

Rutinerade Windows-användare behöver inte vara försvarslösa inför Apples videoformat (exempelvis .mov). Apples gratis mediaspelare iTunes 8.2 och gratis filmuppspelare Quicktime Player 7.6 kan vid behov laddas ner och installeras på Windows XP och Vista. För att få största möjliga nytta av filmuppvisaren Quicktime Player laddar jag ner och installerar DivX-tillägget på iMac-datorn Alice - på både Mac OS X och Windows XP. DivX-tillägget förser filmuppspelaren Quicktime Player med färdigheten att visa upp populära DivX-filmsnuttar (.divx och .avi).

Filmredigering av piratkopierade videosnuttar:

Jag äger ingen dv-kamera för att förverkliga mina otyglade filmambitioner. Mina ambitioner går mera ut på att förädla piratkopierade videosnuttar - för privat konsumtion. Apples filmredigerare iMovie '09 lämpar sig dåligt i hanteringen av piratkopior. Jag kan i princip bara importera videosnuttar i .avi- och .mov-format. Och publikation i iMovie begränsar sig i praktiken till videosnuttar i .mov-format. Filmredigeraren Windows Movie Maker 2.1 på Windows XP är lika begränsad - jag kan i princip bara importera videosnuttar i .avi- och .wmv-format. Publikation i Movie Maker (2.1/6.0) begränsar sig i praktiken till videosnuttar i .avi- och .wmv-format.

Apples filmredigerare iMovie '09 på Mac OS X och Windows Movie Maker 2.1 på Windows XP kan visserligen importera filmsnuttar i begränsat .mpg-format (mpeg-1). Men det har ingen praktisk betydelse. Windows Movie Maker 6.0 på Windows Vista kan däremot importera dvd- och tv-inbandningar (mpeg-2) i formaten .mpg (Nero Vision) och .drv-ms (Windows Media Center). Nyttan är dessvärre marginell - jag kan ändå bara publicera redigerade videosnuttar i .avi- och .wmv-format. Den optimala lösningen ligger i så fall på ett helt annat håll. Jag sparar faktiskt massor med tid och besvär med att redigera tv-inbandningar (mpeg-2) direkt i den fenomenala speldosan Sony RDR HXD870B (hdd/dvd).

Uppdatering:

Jag har i kvarstad en kort filmsnutt som jag i tiden laddat upp på Youtube i .mpg-format. Lotshustrun hade nämligen fixat så att Esbo stadsteater håller över tjugo historiska föreställningar på Honkamaja av händelserna på Histan häät. Filmsnutten av tv-nyheterna över händelsen bandades ursprungligen på speldosan Sony RDR HXD870B (hdd/dvd), finputsades och togs ut på skivkopia (dvd video). Med hjälp av den fenomenala filmredigeraren Nero Vision 4 fick jag till stånd .mpg-filen för Youtube. Windows Movie Maker 6.0 på Windows Vista omskapar denna .mpg-fil till behövliga videosnuttar i .avi- och .wmv-format, som jag använder i studierna av Apples 'wmv-preparerade' filmredigerare iMovie '09 på Mac OS X.

Uppdatering:

Till min besvikelse är heller inte dvd-decodern 'InterVideo WinDVD Free' gratis (Shareware) som utlovat. Den funkar bara under en gratis 14-dagars testperiod. Efter det försämras bildkvaliteten i Windows Media Player 11 och fylls av skuggbilder och missvisande färger. I brist på gratisalternativ börjar jag överväga köp av dvd-decodern Cineplayer 2.3.1 för Windows XP (15 euro). Jag köper och laddar ner betalprogrammet - och installerar det på stationära macxp-datorn Alice. Mina dvd-filmer visas nu klanderfritt upp på Windows Media Player 11.

Till min överraskning klarar Microsofts multimediaspelare Windows Media Player 11 nu också av iMovie-redigerade filmsnuttar i Apples videoformat (.mov .mp4 .mp4v). Trots högljutt ackompanjemang om att mediaspelaren inte känner till dylika format.