fredag, juni 05, 2009

Koll på Windows Vista i SP2

Exfat-färdighet också i XP-miljö.

Bärbara Vista-datorn Nemi uppdaterades 2008 till SP1 på Floradagen. Det gångna 12 månaderna har förlöpt helt utan problem. Jag har inte ens pinats av UAC-dialogen i Windows Vista. Och Windows Vista fyller mina förväntningar i jämförelsen till Mac OS X. Jag inser då att det finns en intuitiv programstartare i Windows Search 4.0.

Precis som i Mac-gemenskapens hyllade Spotlight-funktion i Mac OS X alltså. Och bäst av allt. Media Center i Vista-miljön är helt fenomenal i vardagsbruk. Helt överlägsen motsvarande Apple-miljö i Mac OS X.

Bärbara Vista-datorn Nemi är huvudsakligen i lotsen bruk. Men visst har jag hunnit leka med en hel del finesser för det. Som att uppdatera webbläsaren till Internet Explorer 8. Och att förse programsviten MS Office 2000 (och MS Works 8.5) med färdigheter att hantera dokument i OpenOffice odf-format. Och så har jag slutligen fått min favorita bildredigerare PaintShop Pro 6.02 att fungera problemfritt också i Vista-miljö. Tricket är att fixera programmets kompabilitetsnivå (NT4.0 SP5) via Kontrollpanelen (inte via högermusen). Och att köra programmet som Administrator.

Uppdateringen till SP2 kräver att jag redan har SP1 för Windows Vista installerat. Alla säkerhetsuppdateringar och andra hotfixar från det att SP1 lanserades, är nu en del av SP2. Och precis som med SP1 följer med SP2 ett programverktyg (compcln.exe) med vilket jag kan ta bort alla uppdateringar (dubletter) som tidigare installerats och som nu är en del av Windows Vista SP2. Intuitiva programstartaren i Windows Search 4.0 hittar programmet - det är bara att markera programmet och klicka igång det med musen. Jag frigör på så sätt en hel del diskutrymme men jag kan å andra sidan inte avinstallera SP2 efter att jag kört verktyget.

SP2-uppdateringen 2009 på pingstdagen är helt odramatisk. På en trekvarts timme har uppdateringen laddats ner och installerats. En snabbkoll visar att allt i Vista-miljön fungerar som det ska. SP2 är jämfört med SP1 en ganska stor uppgradering (344MB) som tillför en hel del nya funktioner till Windows Vista. Många 'förbättringar' i SP2 berör inte mig. Windows Search 4.0 kommer i vissa fall upp till 30% bättre prestanda i sökningar, men jag är inte missnöjd med den tidigare prestandan heller. Generellt förbättras minneshantering och prestanda i hela operativsystemet. Och batterisparfunktionerna förbättras med 10%. SP2 innebär dessutom stabilare anslutning till trådlöst nätverk (wlan/wifi) efter att datorn startas från viloläge.

Till råga på allt läggs det med SP2 till stöd för att bränna blu-ray-skivor direkt i Windows Vista. Min nuvarande dvd-enhet klarar dock inte av blu-ray, varken att läsa eller bränna. Färdigheten för Bluetooth 2.1 har inte stört användningen av min trådlösa bluetooth-mus. Och färdigheten för nya filsystemet exfat har inte heller stört operationer i nuvarande filsystem (fat32/ntfs). Filsystemet exfat stöder närmast utbyte av stora mediefiler till mobila enheter, och kan även stöda datumstämplar mellan olika tidszoner. Vid behov kan jag ladda ner och installera exfat-färdigheten också i XP-miljö.

Uppdatering:

Windows Vista SP2 bjuder inte bärbara Vista-datorn Nemi på någon dramatisk förbättring i vardagens tristess. Förbättringarna riktar sig antagligen närmast till nyare (64-bitars) Vista-datorer och till utbyte av stora mediefiler till mobila enheter. Men generella förbättringar i prestanda är alltid välkomna. Jag gör en test - filmkomprimeraren DVD Shrink 3.2 gör en säkerhetskopia i iso-format av en tv-inbandning (3,3GB DVD Video). Windows Vista SP2 klarar av jobbet på 11 minuter (1.66GHz/3.0GB). Någon förbättring i prestanda kan således inte noteras. Renoverade xp-datorn Scaleo klarar sig på samma 11 minuter (1.8GHz/2.5GB). 2GB (400%) tilläggsminne förbättrar prestandan med 25%. Nyanskaffade macxp-datorn Alice klarar sig på fåtta 8 minuter (2.66GHz/4.0GB).

160% processorkraft och 130% centralminne skapar Apples stationära iMac-dator 35% favör på Windows XP (2.66GHz/4.0GB) - jämfört med Dells bärbara XPS-dator på Windows Vista (1.66GHz/3.0GB). Men inte så mycket som jag hoppades på.

Inga kommentarer: