fredag, maj 22, 2009

Virtuell kommunikator på resa

Google Earth optimerat för Mac.

Lotshustrun har återvänt från sin veckolånga vistelse i Vaugines i Provence. Och den här gången klarar vi oss inte med att utbyta enkla sms-hälsningar. På resans andra dag blir hon uppringd på mobilen. Slutfakturan för kvinnans veckändresa i juni till Stockholm är förfallen - och obetald. Detta är en mardrömssituation för en kvinna som lotshustrun.

Sinnet är helt tömt på glad förväntan och fyllt av en malande oro. Ett skakigt sms-meddelande med anhållan om hjälp i utredningen skickas till lotshemmet. Jag svarar prompt med ett lugnande löfte om att ta på mig ansvaret för utredningen.

Lotshustruns arkivsystem är inte skapt för att lätt hitta saker. Någon slutfaktura hittar jag således inte. Men jag hittar följebrevet till fakturan för reserveringen. Och i brevet hittar jag också arrangörens e-postadress. Jag skickar arrangören mejl i lotshustruns namn - och skyller på att posten slarvat bort fakturan. Följebrevet innehåller information om slutsumman. Jag ber arrangören bekräfta om 'jag' ska betala slutsumman med samma referensnummer som fakturan för reserveringen. Lotshustrun får senare en lång utredning om situationen som sms-meddelande. Jag är inte så pigg på att tumma in långa texter så jag tar i bruk lotshemmets förbetalda Skype-konto för sms-operationen. Jag konfigurerar om lotshemmets Skype-konto så att mitt mobilnummer tillfälligtvis syns som avskickare. Överblicken av helheten i sms-meddelandet är suverän i Skype - jag kommer faktiskt åt att utnyttja alla 140 tecken. Lotshustrun svarar med ett skakigt tack på sms - till min mobil.

Arrangören godtar förklaringen om postens slarv och skickar på förmiddagen dagen efter en ny slutfaktura som pdf-bilaga i e-posten. Jag skriver ut fakturan till papperskopia (för arkivering) och betalar bort den i lotshustruns namn via internetbanken. Arrangören får ett sista mejl där 'jag' bekräftar att slutfakturan är betald med att skriva in bankens betalstämpel (arkiveringskod). Lotshustrun får en lång utredning om situationen som sms-meddelande via Skype. Lotshustruns sms-svar är nu mycket hurtigare.

Vid hemkomsten konstaterar lotshustrun uppgivet att bildlagret på webben inte behövs den här gången. Hon har i ivern glömt att ladda batteriet på sin fickkamera (Olympus Digital 800) före avresan. Och någon repetition av språkkursen i franska på iPoden hinner hon inte heller med på resan. Men hon uppfattar talad franska allt bättre. Fotvandringarna begränsas till närbyarna. Transportsträckorna görs med buss - så det är ingen stor nytta av navigatorn heller. Lotshustrun lugnar sig avsevärt när vi går in på Google Earth 5.0 på stationära xp-datorn Scaleo. Jag knappar in destinationen i sökrutan och Google Earth flyger rakt till 'Vaugines'. Vid uppförstoring framträder foto-objekt som geografiskt lagts in på Googles gratis fototjänst Panoramio.com. Och nu får reseberättelsen stöd av (andras) fotografier.

Uppdatering:

Elektroniska spår av utomstående inblandning kan endast spåras via Skype och sms. I övrigt ser det i eventuell spårning ut som om lotshustrun själv mejlat arrangören och personligen skött den virtuella banktransaktionen. I detta fall är det till lotshustruns fördel att jag som utomstående (anonymt) kan utnyttja nerskrivna användarnamn och lösenord (samt nätbankskoder). Ingenting att rekommendera.

En smartmobil kan tyckas vara en global lösning på lotshustruns dilemma. Mobil, iPod och navigator - all i ett. Kommunikation på e-post och virtuella banktransaktioner är i teori möjliga. Men i praktiken vansinnigt dyra via mobila nätverk. Å andra sidan är förutsättningen att man, som i lotshustruns fall, har virtuell tillgång till (inskannat) arkiv och att man bär omkring på sina nätbankskoder. Sånt händer nog bara på film.

Uppdatering:

Google Earth är lite ryckig på stationära xp-datorn Scaleo. För att underlätta lotshustruns reseberättelse laddar jag ner och installerar gratisprogrammet Google Earth 5.0 på iMac-datorn Alice, både på Windows XP och Mac OS X. Installationerna kommer i sällskap med tilläggsprogram. För Windows XP kommer programverktyget Google Loader for Windows - som genast föreslår att jag också ska uppdatera fotoassistenten Picasa till version 3.1.0. För Mac OS X kommer 3d-karttillägget Google Earth 5.0 Plugin för webbläsaren Safari för Mac. Jag installerar givetvis 3d-kartfunktionen också i webbläsaren Internet Explorer på iMac-datorn Alice på Windows XP. När jag senare installerar 3d-karttillägget Google Earth 5.0 Plugin för webbläsaren Internet Explorer, samt programverktyget Google Loader, på stationära xp-datorn Scaleo noterar jag att 3d-tillägget automatiskt fungerar på webbläsarna Google Chrome och Mozilla Firefox. Men inte (ännu) på Safari för Windows.

Det lustiga är att Google Earth 5.0 syns vara väl optimerat för iMac-datorn på Mac OS X. Det är det första programmet på iMac-datorn Alice som är snabbare (eller lika snabbt) i Mac OS X än på Windows XP.

Inga kommentarer: